دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
ورم بینی گوشتی

ورم بینی گوشتی بعد از عمل

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

معمولاً جراحی‌ها با عوارضی بعد از عمل همراه هستند که در اکثر موارد، این عوارض جدی نیستند و در صورت رعایت دستورالعمل پزشک، خطری برای متقاضی ندارند. ورم بینی گوشتی بعد از عمل یکی از عوارض مورد انتظار پس از جراحی بینی است که برای فروکش کردن، نیاز به زمان دارد.

بینی از غضروف، پوست و استخوان تشکیل ‌شده و ممکن است رفع کامل ورم بینی پس از جراحی، تا چندین ماه طول بکشد. در این مطلب، به آنچه شما باید در مورد تورم بعد از جراحی بینی بدانید و آنچه در طول بهبودی باید انتظار داشته ‌باشید می‌پردازیم. همچنین، در مورد مراقبت‌ها و اقداماتی که می‌توانید برای تسریع بهبودی و رفع کامل تورم انجام دهید، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع ورم بینی گوشتی بعد از عمل

به‌طور کلی، دو نوع ورم بینی پس از جراحی وجود دارد؛ یکی از آن‌ها ورم بینی حاد است که بلافاصله بعد از عمل بینی اتفاق می‌افتد.

تورم حاد کاملاً مشخص است و جای نگرانی ندارد؛ زیرا صرفاً به‌دلیل التهاب ناشی از جراحی زیبایی بینی است که همزمان با کبودی ایجاد می‌شود.

نوع دیگر از ورم بینی، تورم طولانی مدت است که به‌دلیل احتباس مایع در لایه‌های زیرین پوست ایجاد می‌شود. این نوع تورم در بینی‌های استخوانی معمولاً پس از یک‌ماه و ورم بینی گوشتی بعد از عمل تا دو ماه به طول می‌انجامد و ممکن است ناحیه متورم در نقاط مختلف بینی تغییر کند.

معمولاً نوک بینی بیش‌تر از سایر نقاط برای بهبودی به زمان احتیاج دارد.

جراحی بینی گوشتی

چگونه ورم بینی گوشتی بعد از عمل را برطرف کنیم؟

خوشبختانه راه‌های خانگی مختلفی برای رفع ورم بینی گوشتی بعد از عمل وجود دارد می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید:

  • قرار دادن یخ یا کمپرس سرد بلافاصله پس از جراحی
  • استفاده از رژیم‌غذایی مناسب
  • پایین نگرفتن سر به‌مدت طولانی
  • پیاده‌روی و ورزش سبک
  • استفاده منظم از چسب بینی
  • ماساژ بینی
ادامه مطلب
بهترین سن جراحی بینی چه زمانی است؟

اگر اقدامات خانگی فوق در رفع ورم بینی مؤثر واقع نشد، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا با تزریق کورتون به بینی ورم را کاهش دهد.

همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا نحوه صحیح ماساژ بینی را به شما آموزش دهد؛ زیرا نحوه ماساژ و فشار دست بسیار حائز اهمیت است و در صورت ماساژ نادرست، ممکن است به بینی خود آسیب برسانید.

ماساژ بینی توسط پزشک برای رفع تورم پس از جراحی

تزریق کورتون برای رفع ورم بینی گوشتی بعد از عمل

در صورتی که ورم بینی شما برطرف نشود، ممکن است جراح برای رفع تورم ماده‌ای از خانواده کورتیکواستروئیدها را به بینی شما تزریق کند.

داروی کورتون باید توسط پزشک ماهر و با دوز پایین تزریق شود تا خطر و عوارضی برای بیمار ایجاد نکند. تزریق کورتون پس از جراحی زمان خاصی ندارد؛ معمولاً این زمان توسط پزشک تشخیص داده‌ می‌شود که در اکثر موارد یک تا سه ماه پس از جراحی است.

تزریق کورتون برای رفع ورم بینی گوشتی بعد از عمل

ورم یک‌طرفه بینی پس از جراحی

یکی از مشکلات رایج پس از جراحی بینی، تورم در یک سمت بینی است که باید به‌مرور زمان رفع شود. ماساژ و تزریق کورتون در رفع این مشکل مؤثر است؛ اما اگر پس از چند ماه تورم یک‌طرف بینی برطرف نشد، باید مشکل را با پزشک در میان بگذارید تا شما را در این امر راهنمایی کند.

در برخی موارد جراحی دوباره برای اصلاح فرم بینی انجام‌می‌شود؛ اما نباید در مورد این موضوع عجله کنید، زیرا نتیجه نهایی جراحی تا یک‌سال پس از عمل مشخص نمی‌شود.

رژیم‌غذایی مناسب برای پس از جراحی بینی چیست؟

پس از جراحی بینی برای کاهش ورم بینی به‌خصوص ورم بینی گوشتی بعد از عمل، نباید از ادویه‌هایی که باعث احتقان و تورم بینی می‌شوند استفاده کنید. استفاده از مواد غذایی ذیل در رژیم شما برای کاهش تورم بینی پس از جراحی مفید است:

  • آناناس یا کپسول آناناس به‌دلیل آنزیم برومولین موجود در آن برای بهبود زخم و تورم بینی
  • آب کرفس به‌همراه پوره برای بهبود تورم بینی
  • غذاهای فیبردار
ادامه مطلب
جراحی بینی گوشتی

برای تسریع روند بهبودی، تا حد ممکن میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید. کاهش مصرف نمک، از احتباس مایعات در زیر پوست جلوگیری می‌کند.

چه عواملی روی تورم بینی تأثیرگذار هستند؟

عوامل متعددی وجود دارند که بر میزان تورم احتباس مایعات پس از جراحی تأثیر می‌گذارند. اصلی‌ترین این عوامل، ضخامت پوست است.

بینی‌های گوشتی معمولاً دارای پوست ضخیمی نیز هستند؛ و هر چه ضخامت پوست بیشتر باشد، میزان ورم بینی پس از جراحی بیشتر می‌شود.

به همین دلیل، قبل از انجام جراحی بینی پزشک باید به بیمار در مورد ضخامت پوستی بینی مشاوره دهد و او را از ورم بینی مورد انتظار پس از جراحی آگاه سازد.

تورم پوست ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به‌طور کامل برطرف شود و نتیجه عمل بینی پس از یکسال قابل‌مشاهده خواهد بود. بنابراین برای دیدن نتیجه صبور باشید.

استفاده از چسب بینی برای کاهش تورم

دوره نقاهت بعد از عمل بینی

دوره نقاهت جراحی بینی و رفع کامل ورم بینی گوشتی پس از عمل حدوداً 6 هفته است. در هفته‌های مختلف، وضعیت بینی تغییر می‌کند که در ادامه به توضیح کامل هر هفته از دوره نقاهت می‌پردازیم.

هفته اول

بلافاصله پس از جراحی بینی، از اسپلینت استفاده می‌شود که به کنترل تورم کمک می‌کند. معمولاً پس از یک هفته، اسپلینت برداشته می‌شود. پس از برداشتن اسپلینت، بینی بسیار متورم به نظر می‌رسد که نباید باعث وحشت شما شود.

در هفته اول به‌هیچ‌عنوان نتیجه جراحی قابل‌مشاهده نیست و ورم بینی گوشتی در هفته اول در بدترین حالت خود است و به‌مرور کم می‌شود.

هفته دوم

در هفته دوم بینی همچنان متورم است؛ اما می‌توانید مشاهده کنید که نسبت به هفته اول کم‌تر شده‌است و کم‌کم در حال فروکش کردن است.

ادامه مطلب
مراقبت های بعد از عمل بینی

بهتر است پس از جراحی بینی، حدود دو هفته از فعالیت‌های روزانه خود مانند محل کار و مدرسه مرخصی بگیرید تا بتوانید به استراحت بپردازید و بهبود پیدا کنید.

هفته سوم تا چهارم

معمولاً تورم تا حد زیادی پس از این مدت کاهش می‌یابد. اکثر مردم می‌توانند نتیجه را ببینند و ظاهر جدید خود را تا این مرحله ارزیابی کنند.

به‌طور کلی، تا پایان ماه اول تا 90 درصد تورم بینی باید از بین رفته باشد.

هفته پنجم تا ششم (ماه دوم)

پس از ماه اول، هنوز مقداری تورم وجود خواهد داشت، اما به‌احتمال‌زیاد زیاد قابل‌توجه نخواهد بود و تا حد زیادی کاهش پیدا کرده‌ است. ممکن است در سال اول تغییرات جزئی در نتایج عمل بینی مشاهده شود.

در پایان 12 تا 18 ماه پس از جراحی، ورم بینی استخوانی و ورم بینی گوشتی بعد از عمل به‌طور کامل از بین می‌رود.

نتیجه‌گیری

می‌دانیم که انتظار برای مشاهده نتیجه جراحی بینی بسیار سخت است، اما مهم است که صبور باشید. بعد از چند هفته اول، نگاهی اجمالی به بینی جدید خود خواهید داشت و می‌توانید ظاهر جدید خود را ارزیابی کنید.

اگر در ماه اول احساس می‌کنید بینی شما تغییری نکرده ‌است، نگران نباشید. این کاملاً طبیعی است. ورم بینی گوشتی بعد از عمل برای بهبودی به‌زمان احتیاج دارد؛ شما پس از گذراندن 3 ماه اول پس از جراحی بینی، می‌توانید از ظاهر جدید بینی خود لذت ببرید و نسبت به نتایج حاصل از عمل اطمینان بیشتری داشته ‌باشید. بنابراین در مورد نتیجه‌گیری، عجله نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن