دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از عمل بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

مراقبت های بعد از عمل بینی

همانطور که می‌دانید عمل بینی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های چند سال اخیر بوده است. اهداف زیادی برای انجام این جراحی وجود دارد. به هر ترتیب با هر انگیزه‌ای که اقدام به جراحی بینی کرده باشید، برای گرفتن بهترین نتیجه باید نکاتی را رعایت کنید. به همین دلیل انجام مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار ضروری است.

چه شرایطی بعد از انجام جراحی بینی در انتظار شماست؟ احتمالا برای دیدن نتیجه جراحی بسیار مشتاق و البته عجول هستید. با این وجود باید بدانید که دستیابی به نتیجه دلخواه و روند سریع بهبودی، نیازمند صبوری و انجام دستورالعمل‌های تعیین شده است.

برای رفع برخی دغدغه‌ها و آشنایی با صفر تا صد مراقبت‌های بعد از جراحی بینی در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

علائم طبیعی بعد از جراحی بینی

معمولا بلافاصله بعد از انجام جراحی، علائمی بروز می‌کنند که تاحدودی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارند. برای مراقبت های بعد از عمل بینی از اسپلینت استفاده می‌شود.  این ابزار که در داخل بینی قرار داده می‌شود، ساختار بینی را  در برابر آسیب‌های احتمالی محفوظ می دارد.

حدود یک هفته تا ده روز بعد از جراحی، اسپلینت از روی بینی برداشته می‌شود. همچنین به دلیل استفاده از نخ‌های بخیه جاذب، نیازی به مراجعه برای کشیدن آنها نیست. به هر ترتیب بروز علائم زیر بعد از عمل بینی طبیعی است:

  • سردرد و سرگیجه
  • احساس گرفتگی در بینی
  • ایجاد ورم و ضعف در ناحیه بینی، گونه‌ها و لب‌ها
  • التهاب، درد، کبودی و ورم در نواحی بینی و زیر چشم

معمولا این علائم چند ساعت بعد از فروکش کردن اثرات داروهای بیهوشی بروز می‌کنند. البته همانطور که اشاره شد کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

مراقبت های بعد از عمل بینی؛ 6 کاری که باید انجام دهید!

انجام دادن برخی فعالیت‌ها بعد از جراحی به نوعی ضروری است. چرا که انجام ندادن صحیح هرکدام از آنها ممکن است نتیجه دلخواه را به همراه نداشته باشد. همچنین برخی از کارها را نباید انجام دهید، چرا که انجام دادن آنها ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کند؛ بنابراین در ادامه به بررسی بایدها و نبایدهای بعد از جراحی بینی می‌پردازیم.

حتما استراحت داشته باشید

بعد از انجام هر جراحی ناچار به سپری کردن دوره نقاهت هستیم. مدت زمان این دوره در عمل بینی دست کم 1 هفته است؛ بنابراین در این یک هفته از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید. البته ناگفته نماند که احتمالا در این مدت، به خصوص روزهای اول، موقتا دچار درد و ناراحتی شوید.

دستورالعمل‌های جراح خود را پیگیری کنید

مراقبت های بعد از عمل بینی با توجه به دستورات پزشک تعیین می‌شود. معمولا بعد از جراحی داروها و مسکن‌هایی برای جلوگیری از عفونت و درد شما تجویز می‌شود. مصرف به موقع و کامل این داروها در روند بهبودی بسیار حائز اهمیت است.

ادامه مطلب
جراحی لیفت بازو

دستورات پزشک جراح را به طور دقیق رعایت کنید

 

یکی از مراقبت های بعد ار عمل بینی استفاده از کمپرس یخ هست

معمولا روزهای ابتدایی بعد از عمل، التهاب و درد به بیشترین حد خود می‌رسند. به همین دلیل استفاده از کمپرس یخ برای کاهش التهاب و تورم بسیار موثر است. برای این کار کافیست کمپرس را روی گونه‌ها یا لب‌های خود قرار دهید.

حدالامکان سرتان را هنگام خواب بالا نگه دارید

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌ های بعد از عمل بینی، بالا نگهداشتن سر هنگام خواب است. حتما تا 6 هفته بعد از جراحی، هنگام خواب، سرتان را بین چند بالش قرار دهید. این کار باعث می‌شود در حین خواب به طرفین مایل نشوید. البته استفاده از تشک‌های طبی هم گزینه بسیار مناسبی است.

مراقبت های بعد از عمل بینی

رژیم غذایی سالم و مفید داشته باشید

رعایت رژیم غذایی مناسب و متشکل از تمام مواد و ویتامین‌های مورد نیاز بدن در روند بهبودی تاثیرگذار است. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که بین رژیم غذایی و جراحی بینی چه ارتباطی وجود دارد؟

این ارتباط از طریق بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده بینی انجام می‌شود. به طور مثال با مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین، بافت‌های آسیب‌دیده اطراف و داخل بینی به تدریج بهبود پیدا می‌کنند.

همچنین رساندن تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل باید سبزیجات را هم در برنامه غذایی خود رعایت کنید. البته وجود این ویتامین‌ها در بدن از ابتلا به بسیاری بیمار‌ی‌ها جلوگیری می‌کنند و نقش مهمی در جوان‌سازی و شفاف‌سازی پوست دارند.

رعایت رژیم غذایی مناسب موجب تسریع روند بهبود بافت‌های بینی می‌شود

برای گرفتن نتیجه دلخواه صبر داشته باشید

علاوه بر رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی، برای رسیدن به بهترین نتیجه باید صبور هم باشید. به همین دلیل به روند و زمان بهبودی کامل اطمینان داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل بینی؛ 6 کاری که نباید انجام دهید!

رعایت کردن برخی نکات به خودی خود، برای تسریع روند بهبودی کافی نیست. گاهی اوقات انجام ندادن برخی فعالیت‌های مضر هم برای رسیدن به نتیجه مناسب ضروری است. در ادامه با این نبایدها بیشتر آشنا می‌شوید.

از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی پرهیز کنید

شاید لازم باشد به مدت چند هفته تا چند ماه قید حرکات سنگین ورزشی را بزنید. چرا که انجام آنها ممکن است با آسیب‌های شدیدی همراه باشد. به همین دلیل تا تایید پزشک از انجام حتی ورزش‌های سبک خودداری کنید.

فعالیت بدنی سنگین بعد از جراحی ممنوع!

از عینک استفاده نکنید

استفاده از انواع عینک‌ها ممکن است باعث وارد شدن فشار بیش از حد به بینی شما شود. بعد از جراحی به دلیل شکل نگرفتن کامل استخوان بینی، قرار دادن عینک روی آن ممکن است باعث تغییر شکل و فرورفتگی شود. به همین دلیل قبل از نیاز پیدا کردن به عمل ترمیمی، تا محکم نشدن ساختار بینی از زدن عینک پرهیز کنید. البته اگر ناچار به استفاده از عینک هستید، حتما از فریم‌های بسیار سبک استفاده کنید.

ادامه مطلب
آشنایی با لیپوساکشن غبغب و چگونگی انجام آن

یکی از مراقبت های  بعد از عمل بینی این هست که از گرما فرار کنید!

دوش آب خیلی گرم، چای داغ، آش داغ و سونای بخار برای هر فردی لذت‌بخش است، اما این موارد چه تاثیری روی تورم بینی می‌گذارند؟ معمولا گرما باعث منبسط شدن بافت بینی و در نتیجه تورم آن می‌شود. به همین دلیل یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی، استفاده از مواد غذایی خنک است.

زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید

همانطور که می‌دانید نور خورشید برای تامین ویتامین D بدن بسیار حائز اهمیت است، اما قرار گرفتن زیر نور مستقیم آن بعد از جراحی بینی توصیه نمی‌شود. چرا که آفتاب باعث ایجاد تورم بیشتر و عدم‌بهبودی زخم‌ها می‌شود.

از فین کردن بینی پرهیز کنید!

همانطور که اشاره شد ایجاد برخی گرفتگی‌ها در بینی بعد از چراحی تا حدود زیادی طبیعی است؛ بنابراین برای رفع این گرفتگی‌ها نیازی به فین کردن وجود ندارد. حداقل تا 6 هفته بعد از جراحی، فین کردن را فراموش کنید.

سیگار را فراموش کنید

رعایت این نکته قبل از عمل ضروری است؛ بنابراین بعد از انجام جراحی هم باید از کشیدن سیگار پرهیز کنید. همچنین از قرارگرفتن در معرض دود سیگار هم خودداری کنید. به طور کلی نیکوتین موجود در سیگار باعث مختل شدن جریان خون و روند بهبودی شما می‌شود.

بعد از جراحی به هیچ عنوان سراغ سیگار نروید

دوره زمانی بهبود بعد از جراحی بینی چگونه است؟

تعیین زمان دقیق برای بهبودی کامل و رسیدن به نتیجه دلخواه کار دشواری است. با این وجود می‌توان برای هر بازه زمانی، برخی علائم را پیش‌بینی کرد. البته زمان هر یک از این دوره‌ها تقریبی بوده و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

هفت روز اول بعد از عمل

همانطور که اشاره شد برای مراقبت های بعد از عمل بینی و جلوگیری از آسیب، اسپلینت استفاده می‌کنند. به همین دلیل بعد از هفته اول این ابزار از روی صورت شما برداشته می‌شود. البته اگر بهبودی حاصل نشده باشد، ممکن است این مرحله تا 2 هفته هم ادامه داشته باشد. معمولا با پایان دوره اول، امکان از سرگیری فعالیت‌های روزمره فراهم می‌شود.

2 تا 4 هفته بعد از عمل

معمولا با گذشت 2 هفته از جراحی، تورم و التهاب صورت شما رفع می‌شود. به مرور امکان فعالیت‌های سبک برای شما ایجاد می‌شود.

ادامه مطلب
بهترین سن جراحی بینی چه زمانی است؟

1 تا 2 ماه بعد از عمل

با گذشت 1 ماه از جراحی، استخوان‌های بینی مستحکم و پایدار می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید فعالیت‌های سنگین‌تر را به مرور از سر بگیرید و عینک زدن و فین کردن هم منعی ندارد.

2 تا 6 ماه بعد از عمل

با گذشت این مدت و شکل‌گیری ساختار بینی امکان فعالیت‌های عادی فراهم می‌شود. همچنین بی‌حسی و برخی علائم غیرطبیعی در بینی و صورت شما برطرف می‌شود.

1 سال بعد از عمل

معمولا با گذشت یک سال تمامی التهاب‌ها، کبودی‌ها، تورم‌ها و … فروکش کرده و بهبودی کامل حاصل می‌شود.

معمولا بعد از گذشت یک سال همه علائم از بین می‌روند

مراقبت های بعد از عمل بینی؛ بررسی مشکلات روانی بعد از جراحی

بعد از انجام جراحی بینی ممکن است برخی افراد دچار افسردگی‌ و مشکلات روحی جزئی شوند که تا حدود زیادی طبیعی است. به همین دلیل باید بدایند که این اتفاق موقتی بوده و به مرور زمان به حالت روحی عادی خود باز خواهید گشت.

البته بروز این مشکلات در همه افراد یکسان نیست. مشکلات روانی و افسردگی ناشی از عمل با شدت و ضعف خاص خود بروز می‌کند. بعضی از علل شایع افسردگی‌ها را در زیر مطرح می‌کنیم:

  • نداشتن انرژی کافی و احساس خستگی برای بازه زمانی بلند مدت
  • نداشتن تمرکز کافی و قدرت تصمیم‌گیری
  • بی‌خوابی مزمن
  • عدم علاقه به انجام دادن برخی فعالیت‌ها
  • داشتن اشتهای بیش از اندازه
  • خواب زیاد از حد
  • بروز احساسات بدبینانه
  • کلافگی مداوم

مشکلات روانی بعد از جراحی موقتی است

سوالات متداول در مورد مراقبت های بعد از عمل بینی

جویدن آدامس بعد از جراحی منعی دارد؟

معمولا مصرف غداهایی که نیاز به جویدن دارند بعد از جراحی توصیه نمی‌شود. به همین دلیل باید از غذاهای نرم و مایع استفاده کنید؛ بنابراین جویدن آدامس تا 1 ماه بعد از جراحی ممنوع است.

هنگام بروز عطسه بعد از جراحی چه کنیم؟

قطعا نمی‌توانید زمان دقیق بروز عطسه را پیش‌بینی و کنترل کنید. با این وجود عطسه از طریق دهان به جای بینی برای جلوگیری از آسیب گزینه مناسبی است.

جمع‌بندی

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، مراقبت‌ های بعد از عمل بینی در روند بهبودی بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل نکاتی را برای مراقبت از بینی بعد از جراحی مطرح کردیم. این نکات شامل بایدها و نبایدهایی است که حتما بعد از جراحی باید رعایت کنید.

همچنین تمام علائم را با پزشک جراح بینی خود در جریان بگذارید. برای گرفتن بهترین نتیجه باید صبور باشید؛ بنابراین تا بهبودی کامل تمام مراقبت‌ های بعد از عمل بینی که گفته شد  را مو به مو اجرا کنید.برای اطلاعات بیشتر حتما به سایت دکتر رحمتی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن