دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
بهترین سن جراحی بینی

بهترین سن جراحی بینی چه زمانی است؟

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

انسان‌ها به صورت ذاتی دنبال زیبایی هستند و در حال حاضر با پیشرفت علم، امکان انجام هر عمل زیبایی برای افراد وجود دارد. جراحی بینی یکی از جراحی‌های ترند در ایران است که سالانه افراد بسیاری این عمل زیبایی را انجام می‌دهند.

یکی از مسائل مهمی که قبل از انجام جراحی بینی باید به آن توجه کرد، سن زیباجو  و بهترین سن جراحی بینی است.

به‌طورکلی بهترین زمان برای انجام جراحی هنگامی است که شخص از سن جوانی فاصله نگرفته و به بلوغ جسمی رسیده باشد، اما بهترین سن عمل بینی چه زمانی است؟

عمل بینی برای چه کسانی مناسب است؟ برای گرفتن پاسخ سوالات خود و کسب اطلاعات بیشتر، ادامه مطلب را از دست ندهید.

بهترین سن جراحی بینی

بهترین سن جراحی بینی بین 20 تا 30 سالگی است؛ زیرا در این بازه سنی اجزای صورت، کاملا رشد می‌کنند. همچنین در این بازه زمانی، فرد زیباجو با توجه به شرایط دوره بلوغ و احساسات تصمیم‌گیری نمی‌کند و پوست حالت الاستیک و کشسانی خود را دارد.

در واقع شرایط انجام جراحی بینی در سنین پایین و بالا به صورت زیر خواهد بود:

انجام جراحی بینی در سنین پایین

به‌طورکلی اگر قبل از رسیدن به سن بلوغ و در سنین پایین این جراحی صورت بگیرد، باعث تاثیر منفی در رشد صورت می‌شود که در سنین بزرگسالی، چهره حالت طبیعی و نرمال خود را از دست می‌دهد.

به همین علت متخصص جراحی بینی توصیه می‌کنند که بهترین سن جراحی بینی، بین 20 تا 30 سال است.

انجام جراحی بینی در سنین بالا

درصورتی‌که اگر فرد در سنین بالاتر برای انجام جراحی بینی اقدام کند، با توجه به از دست دادن حالت ارتجاعی پوست، ورم بینی پس از جراحی در مدت طولانی‌تری از بین می‌رود و همچنین دوره نقاهت و بهبود طولانی‌تر خواهد شد.

بررسی تاثیر سن روی نتیجه انجام جراحی

به‌طورکلی تا پایان سن رشد، سلول‌های بدن به صورت مداوم در حال تغییر هستند. پس تا هنگام ادامه داشتن فرآیند رشد، اعضای صورت و بدن مانند بینی نیز همچنان تغییر می‌کنند.

بنابراین اتمام پروسه بلوغ و تکمیل روند رشد، موارد مهمی هستند که هنگام جراحی باید به آن توجه داشت. اگر به این موضوع توجه نکنید و جراحی بینی گوشتی را قبل از اتمام دوران رشد انجام دهید، به مرور زمان متوجه تغییرات منفی در نتیجه جراحی خواهید شد.

در نهایت باید جراحی ترمیمی را برای رفع عیب و نقص ایجاد شده، انجام دهید.

با توجه به آنچه گفته شد، بهترین سن جراحی بینی گوشتی بالای 18 سال است. زیرا در 18 سالگی رشد بدن پایان می‌یابد. توجه داشته باشید که در دختران و پسران این اعداد با یکدیگر تفاوت دارند.

انجام جراحی بینی زودهنگام

احتمال دارد هر فردی قبل از رسیدن به سن بلوغ به جراحی بینی نیاز داشته باشد. به عنوان مثال در شرایط خاصی احتمال دارد که به علت وارد شدن ضربه به صورت یا به شکل مادرزادی انحراف بینی شدید وجود داشته باشد.

ادامه مطلب
ورم بینی گوشتی بعد از عمل

در این صورت نفس کشیدن با بینی با مشکل مواجه شده و علائمی مانند خروپف شبانه، تنفس دهانی و خشک شدن دهان موقع بیدار شدن از خواب ایجاد شود.

در این حالت باید جراحی سیتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی به صورتی محدود صورت گیرد؛ نه جراحی زیبایی.

به عبارت دیگر در این جراحی هدف اصلی پزشک ایجاد تغییرات در بینی است. پس از تصحیح انحراف بینی و بهتر شدن تنفس فرد، در صورت نیاز به جراحی زیبایی بینی، باید بعد از سپری کردن دوران رشد اقدام کنید. اما جراحی سیتوپلاستی هیچ محدودیت سنی ندارد.

توجه داشته باشید که برای انجام جراحی سیتوپلاستی باید نزد پزشکی ماهر و باسابقه مراجعه کنید. دکتر جواد رحمتی، جراحی ماهر است که عمل‌های موفق بسیاری در این زمینه در سابقه پزشکی خود ثبت کرده است.

حداقل سن برای انجام جراحی زیبایی بینی

همانگونه که گفتیم، حداقل سن برای انجام جراحی بینی در پسران 18 سالگی و در دختران 16 سالگی است، اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که در هر فردی زمان رسیدن به بلوغ کامل متفاوت است.

پس پزشک برای انجام جراحی زیبایی بینی، تمامی اجزای صورت را برای مطمئن شدن از بلوغ کامل شخص بررسی می‌کند.

در صورتی‌ که بعد از بررسی، جراح متوجه متوقف شدن رشد غضروف بینی شود، فرد می‌تواند جراحی زیبایی بینی را انجام دهد.

به‌طورکلی اگر هرکسی قصد دارد جراحی بینی را در سنین پایین مانند 12، 13 سالگی انجام دهد، باید دست نگه دارد تا علاوه بر رسیدن به سن قانونی، رشد بینی نیز متوقف شود.

حداکثر سن انجام عمل زیبایی بینی

ممکن است هر کسی سوال کند که تا چه زمانی می‌توان جراحی بینی را انجام داد؟

به‌طورکلی بیشترین سنی که برای انجام جراحی بینی در نظر گرفته شده، 45 سالگی است.

از 45 سالگی به بعد، خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوست به میزان بسیاری کاهش می‌یابد. پس جراح نمی‌تواند در قسمت بالای نوک بینی تغییرات لازم را ایجاد کند و درنهایت برای زیباجو نتیجه رضایت‌بخشی نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که با افزایش سن، پوست دچار کاهش قدرت کشش و افتادگی می شود و درنهایت بینی فرد نیز افتاده می‌شود. به‌طورقطعی نتیجه‌ای که می‌توان از عمل جراحی زیبایی در سنین 18 تا 30 سالگی گرفت با نتایج به دست آمده در سن 45 تا 57 سالگی یکسان نخواهد بود.

در واقع این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود که برای افراد با سنین بالا و در صورت داشتن بیماری و مشکلات، خطرناک است.

پس قبل از انجام جراحی در سنین بالا ابتدا باید با جراح مشورت کنید تا بهترین راهکار را به شما معرفی کند.

بررسی میزان ماندگاری جراحی بینی

جراحی بینی برخلاف جراحی‌هایی که برای جوان‌سازی صورت انجام می‌شود و آسیب‌ها و علائم ناشی از افزایش سن را رفع می‌کند، تاثیری در جوانسازی صورت ندارد. درواقع نتایج جراحی زیبایی بینی برای طولانی مدت پیش‌بینی می‌شود و در برخی موارد در تمام طول عمر فرد زیباجو ماندگاری خواهد داشت. بعد از گذراندن و تکمیل شدن دوره رشد، نتیجه عمل ثابت خواهد ماند.

ادامه مطلب
بهترین جراح بینی در تهران

همچنین بالا رفتن سن روی قسمت‌های مختلف صورت تاثیر می‌گذارد و تاثیر کمتری روی بینی خواهد داشت. به بیان دیگر زمانی‌که بخواهید در ظاهر و ساختار بینی تغییراتی ایجاد کنید، نتیجه دائمی خواهد بود؛ مگر اینکه بخواهید به صورت مجدد برای تغییر ظاهر بینی اقدام کنید.

بهترین سن جراحی بینی

بررسی مدت زمان بهبودی بعد از انجام جراحی زیبایی بینی

پس از انجام جراحی بینی، بعد از گذشت 1 الی 2 روز می‌توانید کارهای خود را انجام دهید، اما توصیه می‌شود که در هفته اول بعد از جراحی، از انجام کارهای سنگین و سخت خودداری کنید. پزشک به ندرت از پانسمان بینی استفاده می‌کند و در صورت بروز عوارضی مانند کبودی و تورم در اطراف چشم، پس از گذشت یک هفته، رفع خواهند شد.

احتمال دارد که به مدت چند هفته نتوانید به درستی و با استفاده از بینی نفس بکشید که این موضوع به میزان مهارت دکتر نیز بستگی دارد. بعد از گذشت 5 تا 6 روز گچ روی بینی توسط فرد متخصص در مراکز درمانی برداشته می‌شود و اکثر بیماران بعد از گذشت 10 روز از عمل جراحی، توانایی بازگشت به محل کار را خواهند داشت.

بعد از انجام جراحی، تغییرات ایجادشده در بینی کاملا مشهود خواهد بود. اما تا زمان ترمیم شدن استخوان به صورت کامل و از بین رفتن تورم، نتیجه نهایی را نمی‌توان مشاهده کرد. پس با توجه به نوع جراحی و عملیات صورت‌گرفته روی آن، احتمال دارد حدود 12 ماه و یا بیشتر طول بکشد تا ورم بینی به صورت کامل از بین برود.

جراحی بینی برای چه کسانی مناسب است؟

بیشتر افرادی که برای این جراحی اقدام می‌کنند، از ظاهر بینی خود راضی نیستند و برای اصلاح آن عمل جراحی را انتخاب می‌کنند. در واقع درصد کمی از افراد داوطلب جراحی بینی، برای رفع آسیب‌ها و مشکلات ساختاری به مطب پزشک مراجعه می‌کنند.

ناگفته نماند که متقاضیان جراحی بینی، دارای سلامت عمومی هستند و از خطرات و عوارض احتمالی آن خبر دارند.

بهترین سن جراحی بینی

بهترین سن جراحی بینی چه زمانی است؟

ازآنجایی‌که جوانان به ظاهر خود و زیبا دیده شدن بسیار اهمیت می‌دهند، انجام جراحی در بین این گروه سنی طرفداران بسیار زیادی دارد.

به‌طورکلی صفحاتی که رشد استخوان را انجام می‌دهند، در پسران حدود سن 17 سالگی و در دختران، در سن 15 سالگی بسته می‌شوند. پس بهترین سن جراحی بینی برای دختران 16 سالگی و برای پسران 18 سالگی است.

ناگفته نماند که افراد زیر 18 سال (افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند)، برای انجام این عمل زیبایی باید اجازه پدر یا قیم قانونی خود را داشته باشند.

به‌طورکلی درباره حدود سن عمل بینی تاکنون هیچگونه اظهار نظر قطعی صورت نگرفته است، درحالی‌که از نظر پزشکان رعایت برخی از محدودیت‌های سنی در هنگام عمل بسیار اهمیت دارد.

ادامه مطلب
آیا چسب زدن بینی بدون عمل تأثیر دارد؟

جراح طی جلسات مشاوره درباره زمان مناسب انجام عمل و همچنین محدویت‌های آن، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر قبل از پایان یافتن مراحل رشد، عمل بینی را انجام دهید، احتمال دارد که فرم بینی در هنگام رشد غضروف و استخوان‌های بینی تغییر پیدا کند.

برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی، باید صبر کنید تا دوران رشد تمام شود و سپس جراحی را انجام دهید. به‌طور معمول سن 18 سالگی بهترین زمان برای انجام عمل بینی است، اما برخی از پزشکان با توجه به شرایط متقاضی، تصمیم‌گیری می‌کنند.

معرفی فصل مناسب برای انجام جراحی بینی

یکی از موارد بسیار مهم درباره جراحی بینی، توجه به بهترین فصل برای انجام آن است. با توجه به اینکه در فصل تابستان تحمل گچ بینی، پانسمان و چسب دشوار است، پیشنهاد می‌شود که در این فصل این جراحی را انجام ندهید. به علاوه پزشکان توصیه می‌کنند که بین 4 تا 6 هفته پس از انجام جراحی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

این جراحی برای افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، پس قبل از انجام آن با پزشک معالج خود برای انجام این جراحی مشورت کنید.

اهداف جراحی بینی

در قسمت‌ بالا به بررسی بهترین سن جراحی بینی و فصل مناسب آن پرداختیم، اما نکته مهم دیگری که باید قبل از انجام جراحی در نظر بگیرید، اهداف انجام جراحی است.

به‌طورکلی هدف اصلی از انجام عمل بینی، تغییر ظاهر کلی، اندازه و شکل آن است که به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • باریک کردن استخوان بینی
  • گشاد یا تنگ کردن سوراخ بینی
  • صاف کردن بینی کج
  • تغییر نوک بینی
  • تغییر زاویه بین لب بالا و بینی

در بیشتر موارد، برش‌هایی که طی جراحی انجام می‌شود غیرقابل تشخیص هستند یا در داخل بینی پنهان می‌شوند. پس هدف اصلی از انجام این جراحی، حفظ ظاهر طبیعی بینی با توجه به اجزای صورت است.

بهترین سن جراحی بینی

سخن پایانی

جراحی زیبایی بینی یکی از جراحی‌های پرطرفدار در بین جوانان ایرانی است که سالانه تعداد بی‌شماری از این نوع جراحی در کشور ما انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از انجام عمل باید به آن توجه کرد، سن فرد زیباجو است. همانگونه که در مطالب بالا ذکر شد، زمان بلوغ کامل و توقف رشد اجزای صورت مانند بینی در هر فردی متفاوت است.

به‌طورکلی بهترین سن انجام جراحی بینی در سنین 20 تا 30 سالگی است.  انجام این جراحی در سنین پایین و یا سنین بالا پیشنهاد نمی‌شود. در سنین پایین نیز در صورت بروز مشکلات تنفسی، ایجاد اختلال در خواب و موارد دیگر به علت انحراف شدید، می‌توان جراحی سیتوپلاستی را انجام داد. که هیچگونه محدودیت سنی برای فرد بیمار ندارد.

همچنین نکته بسیار مهم دیگر مراجعه به پزشک ماهر و باتجربه برای جراحی زیبایی بینی است. علاوه بر کاهش میزان عوارض و خطرات بعد از عمل، نتیجه دلخواه را کسب خواهید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن