دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی و 9 توصیه مهم

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

عوارض عمل بینی

 

احتمالا یکی از مهم‌ترین ترس‌ها و نگرانی‌های شما در مورد جراحی بینی، بروز عوارض مختلف بعد از جراحی است. به همین دلیل ممکن است نسبت به انجام آن تردید‌هایی داشته باشید، اما باید بدانید عوارض عمل بینی معمولا موقتی بوده و با رعایت نکاتی می‌توانید از بروز آنها جلوگیری کنید.

با وجود این که بیشتر این عوارض طبیعی و زودگذر هستند، عواملی باعث تشدید آنها می‌شوند، اما کدام عوامل باعث افزایش عوارض بعد از جراحی بینی می‌شوند؟ راه‌حل پیشگیری از آنها چیست؟

همانطور که می‌دانید جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های دنیا و ایران محسوب می‌شود. به همین دلیل آشنایی با عوارض احتمالی آن ضروری بوده و باعث کاهش نگرانی‌های شما می‌شود. برای آشنایی به مشکلات بعد از جراحی بینی ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چه عواملی باعث ایجاد عوارض عمل بینی می‌شوند؟

برخی از عوارضی که بعد از جراحی بینی رخ می‌دهند تا حدودی طبیعی است و معمولا در همه جراحی‌ها اتفاق می‌افتند. با این وجود ممکن است عواملی باعث تشدید این عوارض شوند، اما این عوامل کدام‌اند؟

همانطور که می‌دانید مهم‌ترین فاکتور در این جراحی، وجود جراح متخصص و بادانش است. اگر جراح تجربه، تخصص، دانش و مهارت لازم را نداشته باشد، احتمال بروز عوارض جانبی بسیار بیشتر می‌شود؛ بنابراین از کنار انتخاب جراح متخصص نمی‌توان به سادگی عبور کرد.

گاهی اوقات علی‌رغم وجود جراح مناسب، عدم‌ رعایت نکات بعد و قبل از جراحی موجب به وجود آمدن این عوارض می‌شوند. به همین دلیل باید طبق دستورالعمل‌های پزشک خود همه نکات قبل و بعد از جراحی را رعایت کنید. نکاتی مثل؛ عدم‌استعمال دخانیات، جلوگیری از ضربه به بینی، رعایت نحوه خوابیدن، چسب زدن و … اگر به‌خوبی رعایت نشوند، عوارض بعد از عمل را افزایش داده و باعث عدم‌رضایت شما می‌شوند.

نقش تخصص و مهارت جراح در کاهش عوارض جراحی بینی

9 مورد از مهم‌ترین عوارض عمل بینی که باید بشناسید

همانطور که اشاره شد بسیاری از این عوارض در اثر عدم‌رعایت صحیح نکات قبل و بعد از جراحی، تشدید می‌شوند. با این وجود بعد از جراحی، بروز عواملی که در ادامه مطرح می‌کنیم اجتناب‌ناپذیر هستند:

ادامه مطلب
بهترین سن جراحی بینی چه زمانی است؟

بروز مشکلات مربوط به زیبایی‌شناسی

هدف نهایی شما از جراحی زیبایی بینی چیست؟ قطعا اگر به دلیل زیباتر شدن اقدام به جراحی بینی می‌کنید، هدفی جز زیبایی ندارید؛ بنابراین وقتی نتیجه حاصل شده رضایت خاطر شما را جلب نکند، مشکلات زیادی بوجود خواهد آمد. گاهی ممکن است بینی کمتر یا بیش از اندازه اصلاح شده یا فرم بینی نامتقارن باشد. همچنین در نگاه کلی امکان دارد بینی غیرطبیعی و زشت بنظر برسد! همین موضوع باعث می‌شود، هنگام نگاه کردن به آینه به این نتیجه برسید که “خودم کردم که لعنت بر خودم باد!”

شاید همه این عوارض به خودی خود خیلی هم عوارض جدی و مهمی بنظر نرسند، اما این موضوع وقتی جدی می‌شود که اقدام به اصلاح مجدد کنید. بینی به دلیل ظرافت و پیچیدگی‌هایی که دارد، برای بازبینی نیاز به روش‌های بسیار پیچیده و عملا ناممکن دارد؛ بنابراین مهارت زیبایی‌شناسی و تخصصی جراح در جلوگیری از این مشکل بسیار حائز اهمیت است.

عفونت و خونریزی بینی

همانطور که می‌دانید معمولا در اکثر جراحی‌ها با استفاده از کاردهای مخصوص اقدام به برش محل موردنظر می‌کنند. جراحی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین بروز عفونت و خونریزی یکی از بدیهی‌ترین عوارض عمل بینی محسوب می‌شود. البته در این مورد هم با توجه به تخصص و مهارت جراح، می‌توان انتظار کاهش این عارضه‌ها را داشت.

برای کاهش خونریزی بهتر است قبل از جراحی بنا به دستور پزشک، اقداماتی را انجام دهید، به عنوان مثال؛ تا دو هفته قبل از جراحی، بنا به تشخیص پزشک استفاده از داروهای ضدالتهابی، مکمل‌ها و … را برای جلوگیری از تشدید خونریزی قطع کنید. همچنین برای پیشگیری از عفونت بعد از عمل، استعمال کرم آنتی‌بیوتیک بسیار قوی توصیه می‌شود. البته مصرف منظم قرص‌های آنتی‌بیوتیک، قبل و بعد از جراحی به کنترل عفونت کمک زیادی می‌کنند.

مشکلات تنفسی

شاید یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بعد از عمل بینی، بروز مشکلات تنفسی باشد. معمولا برای زیباتر شدن بینی، جراح مجبور به کم‌کردن حجم آن می‌شود. همین موضوع ممکن است باعث بروز اختلالاتی در عملکرد بینی شود. با تضعیف عملکرد بینی، مجرای آن هم به مرور زمان دچار مشکل شده و در نتیجه تنفس شما با مشکل مواجه می‌شود.

ادامه مطلب
ورم بینی گوشتی بعد از عمل

بروز این مشکل به خصوص هنگام خواب به صورت خروپف بیشتر خود را نشان می‌دهد. همچنین حین فعالیت‌ها سنگین و ورزش تنفس شما دچار مشکل خواهد شد. شاید استفاده از روش بازسازی به جای کاهش در جلوگیری از این مشکلات کارساز باشند. این کار نه‌تنها تنفس شما را دشوار نمی‌کند، بلکه باعث بهبودی آن نیز می‌شود.

ایجاد زخم و اسکار

یکی از رایج‌ترین عوارض عمل بینی، زخم‌شدن بینی بعد از جراحی است. برای جراحی بینی دو روش بسته و باز وجود دارد. در روش باز برش‌هایی از ساختار بیرونی بینی و در روش بسته این برش‌ها از داخل بینی انجام می‌شوند. در هر دو روش وجود جای زخم بعد از جراحی اجتناب‌ناپذیر است. وجود بافت اسکار در روش بسته، باعث نامنظم‌شدن کانتور بینی می‌شوند. همچنین در روش باز به دلیل این که این زخم‌ها روی بینی ایجاد می‌شوند، معمولا حالت خوشی نداشته و باعث عدم‌رضایت شما می‌شود.

سوراخ شدن یا شکافتن تیغه بینی

تیغه بینی باعث جدایی مجرای چپ و راست بینی شما می‌شود. در موارد بسیار نادر ممکن است حین جراحی، این دیواره سوراخ شده و مشکلات زیادی به وجود بیاورد. مشکلاتی از جمله؛ صدای نابهنجار هنگام تنفس، ترشحات بینی خون‌آلود، پوسته شدن، مشکلات تنفسی و … به مرور زمان ایجاد می‌شوند. البته این عارضه کاملا بستگی به جراح بینی شما دارد. اگر جراح مهارت لازم را نداشته باشد، احتمال بروز این عارضه بسیار افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین تمام توان خود را در انتخاب جراح مناسب به کار بگیرید.

درد و تورم در ناحیه بینی

همانطور که اشاره شد بروز برخی از عوارض عمل بینی تا حدود زیادی طبیعی هستند. درد و تورم بینی بعد از جراحی یکی از همین عوارض بوده که معمولا موقتی هم هستند. البته این درد و تورم بسیار ناچیز بوده و با مصرف داروهای موردنیاز به سرعت کاهش می‌یابند. برای کاهش ورم استفاده از کمپرس، نوشیدن مایعات و چسب بینی بسیار موثر هستند.

ادامه مطلب
عمل انحراف بینی

استفاده از چسب بینی در کاهش تورم بعد از جراحی موثر است

عطسه و آبریزش بینی

این عارضه ممکن است تا چند روز بعد از جراحی باقی بماند. به همین دلیل تا جایی که ممکن است عطسه را از دهان خارج کنید تا بینی تحت فشار قرار نگیرد. همچنین استفاده از داروهای سرماخوردگی و ضدحساسیت در این مواقع توصیه می‌شوند.

بعد از جراحی هنگام عطسه به مجرای بینی فشار نیاورید

مشکلات بویایی و چشایی

این مشکلات به دلیل التهاب، ورم و ترشحات داخل بینی ایجاد می‌شوند. البته باید بدانید که مشکل بویایی و چشایی طبیعی و زودگذر است. این عارضه بعد از فروکش کردن تورم بینی به حالت عادی برمی‌گردد.

کبودی در اطراف چشم

یکی دیگر از عوارض عمل بینی، تجمع خون از مویرگ‌ها به زیر پوست است. به همین دلیل خود را به صورت کبودی در اطراف چشم نمایان می‌کند. البته این عارضه به سادگی و با استفاده از کمپرس یخ بعد از جراحی از بین می‌رود.

کبودی اطراف چشم و بینی بعد از جراحی طبیعی است

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب عوارض عمل بینی را شناختید. بروز این عوارض تاحدودی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. همچنین برخی از آنها مثل؛ سوراخ شدن تیغه بینی، بسیار نادر بوده و احتمال رخداد کمی دارد. با این وجود انجام برخی اقدامات پیشگیرانه در کاهش این عوارض بسیار موثر هستند.

به یاد داشته باشید که انتخاب جراح نامناسب، احتمال بروز این عوارض و شدت آنها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید گفت انتخاب جراح مناسب بینی برای شما از نان شب هم واجب‌تر است! همچنین رعایت برخی نکات توصیه شده قبل و بعد از جراحی، تا حدود زیادی از بروز عوارض عمل بینی  می‌کاهد.امیداریم اطلاعات مفیدی درباره ی عوارض عمل بینی به شما داده باشیم.برای اطلاعات بیشتر حتما به سایت دکتر رحمتی؛ بهترین جراح بینی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن