دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
ورم بینی استخوانی

ورم بینی استخوانی بعد از عمل

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

 دغدغه بسیاری از افراد پس از جراحی بینی، تورم بینی و یافتن راه‌حل‌هایی برای کاهش این تورم است. اما ورم بینی به‌خصوص ورم بینی استخوانی بعد از عمل به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

در ادامه مطلب، با ارائه اطلاعاتی در مورد دلایل و راه‌های تسریع بهبود این روند، نگرانی‌ها و استرس‌های شما را در مورد روند کاهش تورم بینی کاهش می‌دهیم.

انواع تورم بینی پس از عمل

به‌طور کلی، دو نوع تورم  پس از عمل بینی استخوانی اتفاق می‌افتد؛ تورم مزمن و تورم حاد بینی که به شرح ذیل هستند:

تورم حاد بینی

این نوع تورم تا یک الی دو ماه پس از عمل طبیعی است؛ ورم بینی استخوانی بعد از عمل، آن هم از نوع حاد، بعد از گذشت یک ماه برطرف می‌شود و علت این تورم ضربه‌های حین جراحی بینی و بازسازی آن است.

اما در بینی‌های گوشتی این تورم بیش از دو ماه نیز ممکن است به طول بیانجامد. نیازی به توضیح زیاد در مورد این نوع تورم نیست، زیرا در اکثر افراد پس از دو ماه برطرف می‌شود.

تورم مزمن بینی

التهاب مزمن بینی پس از عمل، به‌دلیل رسوب مایع بینابینی بعد از جراحی بینی به لایه‌های زیرین پوست اتفاق می‌افتد و ممکن است این ورم در قسمت‌های مختلف بینی تغییر کند.

تورم مزمن ممکن است تا چند ماه در دو طرف بینی طول بکشد. همچنین، تورم نوک بینی به زمان بیشتری نیاز دارد تا برطرف شود.

ورم بینی استخوانی

تورم بینی تا چه مدت ادامه دارد؟

معمولاً ورم بینی استخوانی پس از عمل به‌صورت حاد تا دو یا سه ماه از بین می‌رود. اما تورم مزمن بینی بستگی به ضخامت پوست دارد که ممکن است تا شش ماه یا یک‌سال و در ورم بینی‌های گوشتی حتی تا دو سال طول بکشد؛ در ادامه در مورد تورم بینی در بازه‌های زمانی مختلف صحبت خواهیم کرد.

یک هفته پس از جراحی بینی

در هفته اول بعد از جراحی بینی، اسپلینت برداشته می‌شود. تورم بینی پس از برداشتن اسپلینت طبیعی است؛ اما اگر استخوان بینی شما به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده‌ است، می‌توانید تغییرات قوز بینی را مشاهده کنید.

به‌خصوص اگر قوز بزرگی از بینی شما برداشته‌ شده باشد. شاید از نمای جلو احساس کنید نوک بینی، گونه‌ها و لب بالایی پهن، سفت و کبود شده‌اند.

تورم بینی یک‌ماه پس از جراحی

 اکثر بیماران در این زمان در مورد فرم بینی خود هیجان‌زده هستند و هر هفته می‌توانند پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در شکل و موقعیت نوک بینی مشاهده کنند.

در این سطح افرادی که بینی استخوانی و پوست مناسبی دارند احساس می‌کنند بینی پس از عمل زیباتر شده و ورم بینی استخوانی پس از عمل رفع شده‌است؛ اما در افرادی که بینی گوشتی دارند و پوست ضخیم‌تر دارند یا افرادی که برای بار دوم جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند تورم بیش‌تری مشاهده می‌شود.

ادامه مطلب
رینوپلاستی چیست؟ انواع رینوپلاستی + هزینه

در ماه اول برای کاهش تورم بینی باید از چسب بینی استفاده‌ کرد.

تورم بینی 3 الی 4 ماه پس از جراحی

3 الی 4 ماه بعد از جراحی، با کاهش تورم ظرافت بینی شما بیشتر نمایان می‌شود؛ به‌خصوص نوک بینی به‌تدریج شکل خود را پیدا می‌کند.

اما به‌خاطر داشته‌ باشید که نتیجه نهایی هنوز مشخص نیست و فرم بینی در مقایسه با 1 تا 2 سال بعد از جراحی هنوز به نتیجه نهایی و در برخی موارد، نتیجه دلخواه شما نرسیده‌ است.

ورم بینی یک‌سال پس از جراحی

اگر یک‌سال از عمل بینی شما می‌گذرد و بینی شما هنوز متورم است، باید به پزشک برای تشخیص راه‌حل مراجعه کنید. اکثر جراحان پلاستیک صورت به شما می‌گویند که ورم بینی استخوانی بعد از عمل تا یک‌سال پس از جراحی بینی طبیعی است.

پس باید بدانید که مدت زمان یک‌سال، استاندارد عمومی است در برخی موارد ممکن است یک‌سال و نیم تا ۲ سال طول بکشد.

رفع تورم بعد از جراحی معمولاً در نوک بینی بیش‌تر از سایر نواحی به طول می‌انجامد. بنابراین اگر نوک بینی شما همچنان متورم است، به این معنی است که پس از عمل هنوز در حال گذراندن دوره نقاهت هستید.

همچنین، به زمان تورم هم توجه کنید؛ اگر این حالت بیشتر در صبح اتفاق می‌افتد و در طول روز فروکش می‌کند، احتمالاً هنوز در دوران نقاهت هستید. همچنین ممکن است پس از دوش گرفتن متوجه تورم قابل‌توجهی شوید.

چرا بعد از برداشتن چسب بینی، بینی متورم می‌شود؟

استفاده از چسب بینی پس از جراحی، باعث کاهش تورم بینی می‌شود. چسب بینی با چسباندن به پوست به بافت زیرین، به کاهش تورم کمک می‌کند. هنگامی که چسب بینی خود را برای تعویض آن برمی‌دارید، ممکن است احساس کنید که بینی شما متورم شده‌ است.

این تورم کاملاً طبیعی است و به‌دلیل برداشتن فشار چسب از روی بینی اتفاق می‌افتد. با توجه به نوع بینی شما، استفاده از چسب بینی تا یک الی سه ماه پس از جراحی ضروری است.

تورم پل بینی پس از جراحی بینی

یکی از نگرانی‌های افراد با بینی استخوانی، ورم تیغه بینی پس از عمل است. تورم پل بینی بعد از جراحی در برخی از بیماران مشاهده می‌شود و ممکن است به‌اشتباه تصور کنند که قوز بینی پس از جراحی نیز برطرف نشده است.

ورم بینی استخوانی بعد از عمل و برجستگی‌هایی که ممکن است پس از جراحی احساس کنید مربوط به تورم ناشی از ضربه به استخوان بینی است.

ادامه مطلب
دوره نقاهت عمل بینی چقدر است؟

به‌احتمال‌زیاد این ورم به‌علت انجام استئوتومی (برش کنترل‌شده و شکستگی استخوان بینی) است که معمولاً در افراد با بینی استخوانی برای فرم دادن به بینی با جراحی انجام‌ می‌شود.

ضخامت پوست و برآمدگی جزئی در چند هفته اول پس از جراحی طبیعی است. برای تصمیم‌گیری در مورد فرم بینی پس از جراحی، تا سه ماه صبر کنید.

ورم بینی استخوانی

در صورت رفع نشدن قوز بینی باید چه اقدامی انجام داد؟

اگر برآمدگی و ورم بینی استخوانی پس از عمل حتی پس از گذراندن دوره نقاهت همچنان وجود داشته‌ باشد، ممکن است علتی به‌جز ورم بینی طبیعی پس از جراحی داشته‌ باشد.

بنابراین پس از گذشت یک‌سال اگر تورم یا قوز بینی از بین نرفت، می‌توانید با مراجعه به جراح خود و انجام عمل تراش بینی این برآمدگی را از بین ببرید. در هر صورت قبل از هر تصمیمی با پزشک خود مشورت کنید.

علت تورم یک ‌طرف بینی بعد از جراحی چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

تفاوت یک سمت بینی با سمت دیگر مشکل غیرمعمولی نیست و این تورم ناهموار، پس از جراحی رایج است. در بینی‌های کج، پوست برای مدت طولانی شکل خاصی به خود می‌گیرد.

هنگامی‌که استخوان و غضروف زیر آن صاف می‌شود، اغلب مدتی طول می‌کشد تا پوست منقبض شود و به سطح جدید بچسبد تا بینی صاف‌تر به نظر برسد. اگر به پهلو می‌خوابید، ممکن است یک سمت بینی شما بیش‌تر متورم شود.

عدم تقارن بینی باید پس از گذشت زمان بهتر شود؛ بنابراین، در چند هفته اول تا چند ماه پس از جراحی نباید نتیجه‌گیری کنید. قسمتی که احساس می‌کنید بیش‌تر دچار ورم است را بررسی کنید، اگر بافت اسفنجی و فشرده باشد، ممکن است به‌دلیل تورم باشد و به‌مرور زمان از بین می‌رود.

می‌توانید در مورد نگرانی‌های خود در مورد عدم تقارن بینی با جراح خود صحبت کنید. در صورت نیاز، ماساژ و تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند در کاهش تورم یک‌طرفه بینی مفید باشد.

روش‌هایی برای رفع یا کاهش تورم بینی استخوانی بعد از عمل

روش‌های خانگی و مؤثری برای کاهش ورم بینی استخوانی بعد از عمل و رفع کبودی‌ها وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • بعد از عمل از رژیم‌غذایی مناسب پیروی کنید.
  • از کمپرس سرد در اطراف بینی و چشم استفاده‌ کنید.
  • برای مدت طولانی سر خود را پایین نگیرید.
  • هنگام خواب سر خود را بالاتر از سطح بدن خود نگه‌دارید.
  • پیاده‌روی چند دقیقه‌ای و ورزش‌های سبک انجام دهید.
  • از چسب بینی به‌طور صحیح استفاده‌کنید و در این مورد از پزشک بخواهید شما را راهنمایی کند.
  • برای کاهش تورم می‌توانید تحت نظر پزشک بینی را ماساژ دهید.

توجه داشته‌ باشید که نحوه ماساژ بینی برای کاهش ورم بینی استخوانی بعد از عمل بسیار مهم است. هیچ‌گونه ماساژ بینی را بدون آموزش پزشک انجام ندهید.

ادامه مطلب
بهترین جراح بینی در تهران

نحوه استفاده از چسب بینی و ماساژ بینی باید توسط پزشک آموزش داده شود تا بتوانید آن را به‌درستی در خانه انجام دهید. همچنین، در مورد نتیجه عمل استرس نداشته‌ باشید و زود نتیجه‌گیری نکنید.

رژیم‌غذایی مناسب بعد از عمل بینی برای کاهش تورم

تا دو ماه پس از جراحی، باید به‌منظور کاهش ورم بینی استخوانی بعد از عمل از رژیم‌غذایی خاصی پیروی کنید. در این رژیم، باید از مصرف ادویه‌هایی که باعث احتقان و ورم بینی می‌شوند خودداری کنید.

آناناس یا کپسول آناناس به‌دلیل داشتن آنزیمی به‌نام برومولین، برای بهبود زخم و تورم بینی پس از جراحی مفید است؛ البته باید در نظر داشته ‌باشید که این آنزیم در رفع ورم مزمن بینی و در طولانی مدت تأثیری نخواهد داشت.

آب کرفس نیز از موادی است که در رفع تورم بینی پس از عمل مؤثر است؛ به‌خصوص اگر با پوره مصرف شود. همچنین، غذاهای فیبردار از یبوست شدید و کاهش تورم بینی پس از عمل جلوگیری می‌کنند.

تزریق کورتون برای رفع تورم بینی پس از عمل

برخی اوقات ماده‌ای برای کاهش تورم به بینی توسط پزشک تزریق می‌شود که از خانواده کورتیکواستروئیدها است که مواد ضد التهابی هستند. این مواد با دوز پایین تزریق می‌شوند؛ بنابراین، خطر و عوارضی به‌دنبال نخواهند داشت.

در نتیجه این تزریق ورم‌های موضعی به‌خصوص تورم‌های یک‌طرفه بینی رفع می‌شود؛ اما این ماده برای التهاب عمومی بینی و ورم بینی به‌صورت کلی استفاده نمی‌شود.

زمان دقیق تزریق کورتون برای کاهش تورم مشخص نیست و این زمان را پزشک برای شما تعیین می‌کند، اما معمولاً یک‌ماه پس از جراحی بینی و در یک تا سه جلسه انجام‌ می‌شود.

ورم بینی استخوانی

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد، ورم بینی استخوانی بعد از عمل شامل دو نوع التهاب حاد و التهاب مزمن است که البته در بینی‌های گوشتی نیز ممکن است این التهاب رخ دهد یا حتی بیش‌تر از بینی‌های استخوانی برای بهبود به زمان احتیاج داشته ‌باشد.

تورم حاد معمولاً در ماه اول جراحی بینی از بین می‌رود، اما تورم مزمن ممکن است تا یک‌ماه طول بکشد. مدت‌زمان تورم بستگی به ضخامت پوست بینی دارد.

هر چه پوست ضخیم‌تر باشد، تورم دیرتر از بین می‌رود. اقدامات خانگی و مؤثری که در مطلب گفته شد به شما در رفع و کاهش این ورم کمک می‌کند؛ اما اگر این التهاب پس از گذراندن دوره نقاهت برطرف نشد، باید برای جویا شدن علت و رفع آن به پزشک مراجعه کنید.

همچنین، در مورد نتیجه عمل استرس نداشته ‌باشید و زود نتیجه گیری نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن