دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
عمل انحراف بینی

عمل انحراف بینی

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

عمل انحراف بینی

احساس می‌کنید بینی نامتقارنی دارید و باید هرچه سریع‌تر تحت جراحی قرار بگیرید؟باما همراه باشید تا به بررسی عمل انحراف بینی بپردازیم

وجود انحراف در تیغه بینی علاوه‌بر ایجاد ظاهر نامناسب، باعث  ایجاد مشکلات تنفسی هم می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت، عمل انحراف بینی یک ضرورت محسوب می‌شود.

معمولا اینگونه برداشت می‌شود که دلیل و هدف اصلی انجام این جراحی برای زیبایی است. درست است که بیشتر این جراحی‌ها در این راستا انجام می‌شوند، اما ممکن است دلایل دیگری هم برای آن وجود داشته باشد. این دلایل کدام‌ند؟ انجام این جراحی هر دلیلی که داشته باشد، باید اهداف و نتیجه دلخواه خود را با جراح مطرح کنید.

در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات جامعی از جراحی انحراف بینی کسب کرده و برای انجام آن آمادگی‌های لازم را داشته باشید.

عمل انحراف بینی چیست؟

این جراحی که به Rhinoplasty هم معروف بوده، عملی برای تغییر فرم و شکل بینی است. در واقع می‌توان گفت راینوپلاستی یکی از رایج‌ترین جراحی‌های پلاستیک جهان است. انحراف بینی یکی از عارضه‌های نسبتا شایع محسوب می‌شود. در این عارضه غضروف تیغه میانی دچار انحراف شده و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

این جراحی با هدف تصحیح انحراف این تیغه در بینی انجام می‌شود. در واقع انحراف در این تیغه اتفاق می‌افتد نه در خود بینی. در این نوع جراحی هم می‌توانید با پزشک خود در مورد اهداف و نتیجه دلخواه خود از جراحی صحبت کنید.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. این محدودیت‌ها شامل؛ وضعیت پوست، اندازه بینی و سن شما می‌شود. همه این فاکتورها روی فرم نهایی بینی شما تاثیرگذار هستند.

بررسی علائم انحراف بینی

وجود انحراف در تیغه بینی هم ظاهر نامناسبی ایجاد می‌کند و هم باعث بروز مشکلات تنفسی در شما می‌شود. در هر صورت این عارضه باید تشخیص داده شود. برای شناسایی این عارضه راه‌های زیادی وجود دارد. در ادامه برخی از نشانه‌ها و علائم انحراف بینی را بررسی می‌کنیم:

  • سردردهای مکرر
  • خروپف کردن در خواب
  • گرفتگی مداوم بینی
  • کاهش شدید حس بویایی
  • وجود ترشحات خلطی زیاد در گلو
  • خوابیدن به یک سمت خاص
  • صدای گرفته یا تودماغی
  • خونریزی مکرر و خشک شدن داخل بینی
  • درد در اعضای صورت
  • انسداد و تحریک سینوس‌ها
ادامه مطلب
جراحی بینی کج

چه دلایلی برای انجام راینوپلاستی وجود دارد؟

همانطور که می‌دانید عمل انحراف بینی، بیشتر برای تغییر فرم و زیبایی انجام می‌شود. با این وجود دلایل دیگری هم برای انجام این جراحی وجود دارد. گاهی ممکن است به دلیل وجود مشکل در تنفس، اقدام به انجام این جراحی کنید. با انجام جراحی انحراف بینی، مجاری تنفسی شما باز شده و مشکلات تنفسی از بین می‌روند.

گاهی اوقات ممکن است بینی شما در اثر تصادف، دچار شکستگی یا خم‌شدگی شود. در این مواقع هم از جراحی راینوپلاستی به عنوان ترمیم بینی شما استفاده می‌شود. به طور کلی راینوپلاستی برای رفع موارد زیر انجام می‌شود:

  • قوز روی پل بینی
  • تغییر اندازه و حجم بینی
  • تغییر عرض و پهنای منافذ بینی
  • تغییر فرم نوک بینی

در هر صورت انجام این جراحی بسته به نظر نهایی جراح انجام می‌شود. بهتر است ابتدا دلیل و هدف انجام عمل انحراف بینی را در ذهن خود روشن کنید و بعد از آن نتیجه مطلوب و مدنظر خود را با جراح در میان بگذارید.

بررسی نتایج قبل و بعد از جراحی راینوپلاستی

کارهایی که باید قبل از جراحی راینوپلاستی انجام دهید

قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید که بهترین مشاور در این زمینه، پزشک متخصص یا همان جراح شماست. ابتدا باید جلساتی را با جراح خود برگزار کنید و ضمن مطرح کردن اهداف و نتایج جراحی، سابقه بیماری‌های خود را هم با او در میان بگذارید. البته ممکن است نیاز به برگزاری جلسه با روانشناس هم باشد.

هر نوع دارو و مکملی را که مصرف می‌کنید، حتما به پزشک خود اعلام کنید. ممکن است برخی از این داروها طبق نظر پزشک منع شوند. بعد از انجام معاینات اولیه، احتمالا برای گرفتن عکس از زوایای مختلف بینی باید اقدام کنید. همچنین پوست خارج و داخل بینی شما بررسی می‌شود. در صورت نیاز باید آزمایش‌های مربوط به خون را هم انجام دهید.

اگر سیگار می‌کشید، باید به مدت دو هفته قبل از عمل انحراف بینی آن را کنار بگذارید. چرا که نیکوتین موجود در سیگار باعث منقبض شدن رگ‌های بدن شما می‌شود و اکسیژن کمتری به بافت‌های پوست شما می‌رسد. ترک سیگار قبل از جراحی، روند انجام آن را راحت‌تر خواهد کرد.

ادامه مطلب
جراحی لیفت بازو

روند انجام جراحی انحراف بینی چگونه است؟

این جراحی بسته به نظر پزشک در بیمارستان یا مطب به صورت سرپایی انجام می‌شود. برای شروع جراحی از بیهوشی موضعی یا عمومی استفاده می‌کنند. در بی‌حسی موضعی تقریبا تمام صورت شما دچار بی‌حسی خواهد شد. همچنین ممکن است از طریق مصرف برخی داروها به صورت کلی بی‌حس و بی‌حال شوید، اما همچنان هوشیار باشید.

بعد از انجام بیهوشی یا بی‌حسی، جراح داخل بینی شما را برش می‌دهد. با جداسازی پوست از روی استخوان یا غضروف بینی، کار تغییر شکل و فرم آغاز می‌شود. در صورتی که مقدار کمی غضروف برای بینی جدید شما نیاز باشد، مقداری از آن را خارج می‌کنند. اگر مقدار بیشتری مورد نیاز باشد، چاره‌ای جز انجام پیوند استخوان اضافی وجود ندارد.

انجام عمل انحراف بینی چیزی در حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد. البته این زمان قطعی نیست و با توجه به پیچیدگی‌های طول جراحی، ممکن است متغیر باشد.

بی حسی یا بیهوشی در جراحی انحراف بینی

بررسی روند بهبودی بعد از جراحی راینوپلاستی

معمولا بعد از انجام این جراحی، آتل فلزی یا پلاستیکی روی بینی شما قرار می‌گیرد. این آتل کمک می‌کند تا شکل و فرم بینی شما حفظ شود. همچنین ممکن است آتل‌هایی داخل بینی شما برای حفظ سپتوم یا تیغه بینی قرار داده شود.

تا چند ساعت بعد از جراحی باید برای ریکاوری و بهبود تحت مراقبت باشید. اگر همه مراحل به خوبی و بدون مشکل طی شوند، همان روز مرخص خواهید شد. همچنین به یاد داشته باشید که باید حتما یک نفر شما را بعد از جراحی همراهی کند.

برای کاهش خونریزی و تورم، هنگام خواب باید سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید. معمولا بعد از یک هفته آتل‌ها و پانسمان را باید بردارید. اگر بخیه‌ها از نوع جذبی باشند، نیازی برای مراجعه نیست. در صورتی که بخیه‌ها از نوع معمولی باشند، باید حدود یک هفته بعد از جراحی برای کشیدن آنها به پزشک خود مراجعه کنید. برای تسریع روند بهبودی و کاهش درد و التهاب، ممکن است برخی داروها تجویز شوند که باید به موقع و مرتب آنها را مصرف کنید.

ادامه مطلب
جراحی بینی با قیمت 4 میلیون در تهران؟!

رضایت بعد از جراحی راینوپلاستی

با خطرات انجام عمل انحراف بینی آشنا شوید

همه جراحی‌ها علاوه بر مزایای زیادی که دارند، ممکن است خطراتی را هم به همراه داشته باشند. جراحی انحراف بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل ممکن است بعد از انجام این جراحی، به دلیل مصرف برخی داروها، عملکرد حافظه شما دچار اختلال موقتی شود. در ادامه با برخی از رایج‌ترین خطرات و عوارض این جراحی آشنا می‌شوید.

  • تخلیه بینی و خونریزی چند روز بعد از جراحی
  • پف کردن صورت
  • سر درد یا سرگیجه
  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • ایجاد زخم یا اسکار
  • نامتقارن شدن فرم بینی

نتایج مثبت جراحی راینوپلاستی

بعد از جراحی از انجام چه کارهایی باید اجتناب کنیم؟

بعد از انجام عمل انحراف بینی، ممکن است بنا به تشخیص پزشک از انجام برخی فعالیت‌ها منع شوید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • انجام هرگونه فعالیت بدنی با شدت بالا
  • رفتن به استخر و جکوزی
  • فین کردن با شدت
  • جویدن یا خوردن غذاهای سفت
  • استفاده بیش از حد از اعضای صورت
  • قرار دادن عینک‌های فریم‌دار روی بینی
  • پوشیدن پیراهن‌های یقه دار
  • مسواک زدن با شدت بالا
  • قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید

سخن پایانی

عمل انحراف بینی یا راینوپلاستی هم برای زیبایی و هم برای برطرف کردن برخی مشکلات تنفسی انجام می‌شود. همانطور که اشاره شد انحراف بینی به کج بودن تیغه بینی گفته می‌شود. این عارضه با انجام جراحی به سادگی قابل درمان است.

در این مطلب به معرفی روند انجام این جراحی، کارهایی که قبل و بعد باید انجام دهید و خطرات احتمالی آن پرداختیم. همچنین بعد از انجام جراحی بنا به تشخیص پزشک باید از انجام برخی فعالیت‌ها، ازجمله؛ فعالیت‌های سنگین، مسواک زدن شدید، فین کردن و … پرهیز کنید.

امیدواریم اطلاعات مفیدی درباره ی عمل انحراف بینی به شما داده باشیم.برای اطلاعات بیشتر ودیدن نمونه کارهای دکتر جواد رحمتی به سایت دکتر رحمتی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن