دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
سوهان بینی بعد از جراحی

سوهان بینی بعد از جراحی چگونه انجام می‌شود؟

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

نقاشان و طراحان پرتره تلاش می‌کنند که تمام عناصر بصری یک نقاشی به‌طور منسجم در کنار هم قرار بگیرند. جراحان پلاستیک می‌توانند با مهارت خود همین کار را با ویژگی‌های ظاهری صورت انجام دهند. یکی از مهم‌ترین اجزای صورت که باید به آن توجه شود، بینی است. شکل و موقعیت آناتومیکی بینی تعیین‌کننده هماهنگی و زیبایی کلی صورت است. اصلاح فرم بینی تاثیر زیادی بر زیبایی و اعتماد به نفس افراد می‌گذارد. کاهش قوز بینی یکی از مهم‌ترین نکات در جراحی است که مهارت در انجام آن تأثیر زیادی بر شکل و فرم نهایی بینی می‌گذارد. با توجه به ویژگی‌های مورفولوژیکی، حذف قوز بینی معمولاً با استفاده از استئوم یا سوهان صورت‌ می‌گیرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با طریقه انجام سوهان بینی بعد از جراحی بینی بیشتر آشنا شوید.

تکنیک سوهان بینی چیست؟

سوهان بینی یا (scraping or rasping) برای افرادی استفاده می‌شود که همچنان بعد از عمل جراحی، قوز بینی آن‌ها کاملاً برطرف نشده است. همچنین افرادی که علاقه‌مندند قوز بینی خود را برطرف کنند، می‌توانند از این روش استفاده‌ کنند. در این روش به‌ کمک سوهان یا اسکراپر که شبیه سوهان ناخن و از جنس فولاد ضد زنگ است، باقیمانده قوز روی بینی را از بین می‌برند.

آیا سوهان بینی برای انواع بینی استفاده می‌شود؟

به‌طور مختصر خیر. روش سوهان بینی برای بینی‌هایی که دارای قوز زیاد و رو به بالا هستند، متناسب نیست و حتماً برای برداشتن استخوان اضافی باید عمل بینی انجام شود. فقط برای قوز های کوچک بینی می‌توان از روش سوهان استفاده‌ کرد.

انواع سوهان بینی چیست؟

سوهان بینی در شکل‌های مختلفی وجود دارد که متناسب با نوع بینی انتخاب می‌شود. سه نوع از سوهان‌هایی که در سوهان بینی بعد از جراحی استفاده می‌شود عبارتند از:

ادامه مطلب
تغذیه بعد از جراحی بینی

 با عاج بزرگ: از این سوهان برای صاف کردن قوزهای متوسط استفاده می‌شود.

سوزنی شکل: از این سوهان برای قوزهای بزرگ استفاده می‌شود.

سطح صاف: از این سوهان برای صاف کردن نهایی استفاده می‌شود.

سوهان بینی چگونه انجام‌می‌شود؟

قوز بینی مهمترین عاملی است که باعث می‌شود افراد متقاضی سوهان بینی باشند. قوز بینی معمولاً ژنتیکی است و در برخی از گروه‌های قومی شایع‌تر است. درواقع قوز بینی می‌تواند از جنس غضروف، استخوان و یا به‌صورت ترکیبی باشد. در طی جراحی بینی بافت اضافی بسته به جنس آن به‌روش‌های مختلف برداشته می‌شود. این روش تحت عمل بیهوشی صورت‌ می‌گیرد. طبق تشخیص جراح ممکن است از روش باز و یا بسته، عمل جراحی برای سوهان بینی صورت گیرد؛ با این حال معمولاً برای بینی‌هایی که قوز کمی دارند عمل باز بینی نیاز نیست. در روش باز برش کلوملار ایجاد می‌شود، اما در روش بسته از طریق یک برش بین غضروف عمل سوهان بینی انجام‌ می‌شود و نیازی به هیچ‌گونه بخیه و برش خارجی نیست. انجام روش باز و بسته طبق توصیه و صلاح دید پزشک انجام‌ می‌شود.

ناهنجاری قوز بینی یک برآمدگی روی پل بینی است.

همانطور که در تصویر نمایان است، قوز بر بالای بینی قرار دارد و از نمای جلو قابل مشاهده نیست، اما در نیم رخ صورت به وضوح مشخص است.

مراحل انجام سوهان بینی

علامتگذاری: اولین اقدام برای سوهان بینی بعد از جراحی به‌روش باز یا بسته علامت‌گذاری قسمت هایی است که نیاز به سوهان دارد. اگر عمل به‌صورت بی‌حسی موضعی انجام شود، در نقاط علامت‌گذاری شده آمپول بی‌حسی زده می‌شود. طبق تشخیص اگر جراح روش باز را انتخاب کند، برش کلوملار ایجاد می‌شود. اما در روش بسته از طریق شکافی در غضروف قسمت مورد نظر سوهان کشیده می‌شود.

ادامه مطلب
عوارض عمل بینی و 9 توصیه مهم

انتخاب سوهان مناسب: آنچه که در هر دو مورد مهم است این است که باید متناسب با مقدار قوز بینی از سوهان متناسب استفاده‌ کرد.

مشخص کردن و علامت‌گذاری ناحیه برآمده مرحله مهمی در سوهان کشی است.
مشخص کردن و علامت‌گذاری ناحیه برآمده مرحله مهمی در سوهان کشی است.

ایجاد شکاف در غضروف: اگر تکنیک انتخابی پزشک به‌روش بسته باشد، ناحیه‌ مشخص شده از غضروف بینی شکاف داده‌ می‌شود تا سوهان بینی وارد بافت بینی و قسمت پل بینی شود.

جراح متخصص طبق اندازه قوز بینی و ویژگی‌های مورفولوژیکی از سوهان مناسب استفاده می‌کند.
جراح متخصص طبق اندازه قوز بینی و ویژگی‌های مورفولوژیکی از سوهان مناسب استفاده می‌کند.

سوهان کشی: در این مرحله پزشک متخصص قوز و برآمدگی بینی را به‌صورتی که شکافی در رادیکس ایجاد نکند انجام می‌دهد.

آیا تنفس پس از سوهان بینی تغییر می‌کند؟

سوهان بینی بعد از جراحی به‌خصوص در بینی‌هایی که قوز متوسط و زیاد دارند، انجام می‌شود، این عمل از گشاد شدن جلو بینی جلوگیری می‌کند. زمانی که بینی را کوچک و باریک می‌کنیم، امکان کاهش جریان هوا در آن وجود دارد. جراحان زیبایی و متخصصان گوش حلق بینی می‌توانند یک عمل توربینوپلاستی را انجام دهند که باعث می‌شود جریان هوای بینی افزایش پیدا کند و از مسدود شدن بینی جلوگیری شود.

دوره نقاهت عمل سوهان بینی چه مدت است؟

دوره نقاهت عمل سوهان بینی به‌روش باز و یا بسته بودن آن بستگی دارد. اگر سوهان بینی به طریق روش بسته انجام شده باشد، زمان نقاهت کوتاه‌تر می‌شود. و طی بازه زمانی یک هفته ورم و کبودی بینی می‌خوابد، اما بهتر است تا مدتی از انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

آیا قوز بینی بعد از سوهان کشیدن و برداشتن دوباره رشد می‌کند؟

سوهان بینی بعد از جراحی قوز بینی را رفع می‌کند و امکان رشد مجدد ندارد. بعد از برداشتن قوز بینی در محل پل بینی تورم، قرمزی به وجود می‌آید که شاید حس کنید، بینی شما بزرگ شده‌ است. اما پس از طی کردن دوره نقاهت بینی شکل اصلی خود را نشان‌ می‌دهد.

ادامه مطلب
تامپون بینی چیست؟

آیا تراشیدن بینی درد دارد؟

عمل تراشیدن و یا سوهان بینی مانند دیگر جراحی‌های بینی تحت بیهوشی و یا بی‌حسی موضعی صورت‌می‌گیرد؛ بنابراین در حین عمل دردی را حس نخواهید کرد. بعد از عمل با طی شدن دوره نقاهت و انجام مراقبت های لازم، دردهای پس از عمل که به‌صورت خیلی ناچیز است کاهش می‌یابد.

استخوان‌های تراشیده شده پس از سوهان کشی چگونه خارج می‌شوند؟

زمانی که عمل سوهان کشیدن بینی به اتمام رسید، تمام قسمت‌هایی که سوهان کشیده شده‌است با محلول نمک استریل شستشو داده‌ می‌شود تا اگر پوره استخوان یا غضروف اضافی مانده است از بین برود. اگرچه اندازه این پوره‌ها به حدی نیست که در روند بهبودی و ظاهر بینی تأثیر منفی به‌جای بگذارد.

جمع‌بندی

سوهان بینی روشی برای برطرف کردن قوز بینی است.  سوهان بینی بعد اکثرا بعد از جراحی برای اصلاح بینی‌های عمل شده انجام‌ می‌شود. اما اگر قوز بینی افراد زیاد نباشند و بینی آن‌ها نقص دیگری نداشته‌ باشد، می‌توانند از این روش برای نقص بینی خود استفاده‌ کنند. در این روش با توجه به صلاح دید پزشک به‌روش باز و یا بسته جراحی صورت‌ می‌گیرد. و متناسب با نوع و اندازه قوز بینی از سوهان متناسب استفاده می‌شود. این تکنیک دوره نقاهت کوتاهی دارد و پس از یک هفته ورم و کبودی بینی از بین می‌رود. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و دیگر خدمات زیبایی به سایت دکتر جواد رحمتی مراجعه کنید. اگر این مطلب برایتان مفید بود نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن