دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
دوره نقاهت عمل بینی

دوره نقاهت عمل بینی چقدر است؟

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

دوره نقاهت عمل بینی

از نظر بسیاری از افراد، استرس‌زاترین و حساس‌ترین موقعیت پس از جراحی بینی، زمان برداشتن پانسمان و دیدن نتیجه است. همچنین، دوره نقاهت عمل بینی نیز می‌تواند با اضطراب بسیاری همراه باشد. به هر حال، دیدن نتیجه دلخواه ملزم به صبوری افراد است. قبل از اینکه بتوانید از نتایج عمل خود نهایت لذت را ببرید، یک دوره بهبودی شش‌هفته‌ای وجود دارد؛ اما آن‌قدر که به نظر می‌رسد طولانی نیست. در این مطلب به جدول زمانی دوره نقاهت پس از جراحی بینی و بایدها و نبایدها در این دوران پرداخته می‌شود.

دوره نقاهت 6 هفته‌ای

مدت‌زمان نقاهت و بهبودی کامل در هر شخص متفاوت است؛ اما به‌طور کل، این دوره بیش از 6 هفته طول نمی‌کشد. جدول زمانی دوره نقاهت برای اکثر افراد به شرح زیر است:

24 ساعت اول پس از جراحی

طول 24 ساعت اول پس از عمل، ممکن است احساس خواب‌آلودگی داشته باشید؛ به‌خصوص اگر آرامبخش یا بیهوشی عمومی دریافت کنید. اما اگر فقط بی‌حسی موضعی دریافت کنید و در طول عمل بیدار بمانید، پس از آن احساس خواب‌آلودگی نخواهید داشت. پس از بیهوشی یا تزریق آرامبخش، تا 24 ساعت پس از بیدار شدن از خواب رانندگی نکنید.

هیچ اشکالی ندارد که در 24 ساعت اول پس از عمل در خانه استراحت کنید. در واقع، توصیه می‌کنیم در 24 ساعت اول پس از عمل تا حد امکان کمتر فعالیت کنید و استراحت مطلق داشته باشید.

48 ساعت پس از جراحی

دو روز پس از عمل، ممکن است همچنان احساس خستگی کنید. شما نمی‌توانید ظرف 24 ساعت پس از مصرف مسکن‌های تجویزی رانندگی کنید. بنابراین، اگر مسکن‌های تجویزی مصرف می‌کنید و نیاز به ترک خانه دارید، از یکی از نزدیکانتان خواهش کنید که رانندگی کند. ما به‌شدت توصیه می‌کنیم که دو روز پس از عمل خود راه رفتن را شروع کنید تا خون در بدن شما جریان یابد.

طی 48 ساعت پس از عمل، هنوز باید روی استراحت تمرکز داشته باشید. اگر نسخه‌ای مصرف می‌کنید که می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود، بهتر است به فعالیت‌های کوچکی بپردازید که بدون نیاز به تمرکز زیاد، شما را سرگرم کند. به‌عنوان ‌مثال، به‌جای انجام یک بازی رایانه‌ای شدید، فیلم‌های مورد علاقه خود را تماشا کنید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

پنج روز پس از جراحی

پنج روز پس از عمل، شما می‌توانید به محل کار یا دانشگاه بروید. اگر شغل شما اداری نیست و به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد، باید تا ده روز پس از عمل خود صبر کنید تا به سر کار خود برگردید. در این مرحله، از نظر سلامتی شما به‌حالت قبل از جراحی بینی برمی گردید، اما هنوز پوست بینی شما به‌طور کامل بهبود پیدا نکرده است.

دو هفته پس از جراحی

هر بدن با سرعت متفاوتی بهبود می‌یابد. بسیاری از افرادی که در یک انبار یا کار ساختمانی کار می‌کنند، می‌توانند تا ده روز پس از عمل به سر کار بازگردند. به‌طور کلی، شما نیازی به مرخصی بیش از دو هفته از کار ندارید. با این حال، باید به سرپرست خود اطلاع دهید که در حال بهبودی پس از جراحی و در دوره نقاهت عمل بینی هستید.

ادامه مطلب
بهترین سن جراحی بینی چه زمانی است؟

دوره نقاهت عمل بینی

3 الی 4 هفته پس از جراحی

بین سه‌ تا چهار هفته پس از عمل، باید فعالیت‌های قلبی عروقی با شدت متوسط مانند شنا، اسپینینگ، پارویی در فضای داخلی یا دویدن را انجام دهید. با این حال، غضروف و استخوان‌های شما هنوز به‌طور کامل بهبود نیافته‌اند؛ بنابراین، همچنان باید از ورزش‌های مقاومتی و ورزش‌های قلبی عروقی با شدت شدید اجتناب کنید.

6 هفته پس از جراحی

شش هفته بعد از عمل، غضروف‌ها و استخوان‌های بینی شما به‌طور کامل بهبود خواهند یافت و پس از این مدت هیچ محدودیتی برای تمرینی که می‌توانید انجام دهید وجود نخواهد داشت. شما آزاد هستید هر چقدر که می‌خواهید بدوید و هر چقدر که می‌خواهید وزنه‌برداری کنید. همچنین می‌توانید عینک بزنید و دوباره فین کنید. بنابراین می‌توانیم بگوییم که در اکثر افراد، دوره نقاهت عمل بینی 6 هفته طول می‌کشد.

اقداماتی که می‌توانید برای تسریع روند بهبودی و کاهش دوره نقاهت انجام دهید

معمولاً پزشکان برای کاهش دوره نقاهت عمل بینی، مراقبت‌ها و اقداماتی را توصیه می‌کنند که اگر به آن‌ها عمل کنید، می‌توانید مدت‌زمان دوره نقاهت را کاهش دهید. در ادامه این اقدامات را توضیح می‌دهیم:

مراقبت‌های جسمی را انجام دهید

شما نمی‌توانید استخوان‌های خود را سریع‌تر بهبود بخشید، اما می‌توانید سرعت بهبودی پوست خود را پس از جراحی بینی افزایش دهید. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که به بدن خود گوش دهید. زمانی که می‌خواهید راه بروید راه بروید. وقتی احساس گرسنگی می‌کنید غذاهای سالم بخورید. زمانی که احساس می‌کنید نیاز به استراحت دارید استراحت کنید و اگر احساس خستگی دارید، سر کار نروید.

مراقبت‌های جسمی پس از جراحی بینی

به توصیه پزشک عمل کنید

برای اینکه روند بهبودی خود را تا حد ممکن سرعت ببخشید و دوره نقاهت عمل بینی را کاهش دهید، بسیار مهم است که تمام دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید. فقط این‌که احساس خوبی دارید به این معنی نیست که غضروف زیرین در شکل و موقعیت نهایی خود قرار گرفته‌ یا ترمیم شده است.

در طول مشاوره اولیه و دوباره بعد از عمل، دستورالعمل‌های خاصی در مورد داروهایی که باید بعد از عمل مصرف کنید، نحوه تمیز کردن پوست اطراف بینی، زمانی که باید برای قرار ملاقات مراجعه کنید و دستورالعمل‌های بیشتری به شما داده‌ می‌شود. اگر سؤالی دارید، لطفاً در اسرع وقت به پزشک اطلاع دهید تا راهنمایی‌های لازم انجام شود.

سر خود را به‌سمت بالا نگهدارید

اگرچه اکثر ایرانی‌ها شب‌ها به پهلو می‌خوابند، اما این نکته بسیار مهم است که در شش هفته اول پس از عمل به پشت بخوابید و سر خود را بالا نگه‌دارید. اگر شب‌ها به روی شکم یا پهلو بخوابید، ممکن است احساس راحتی داشته باشید؛ اما صرف‌نظر از اینکه چه احساسی دارید، دوره نقاهت عمل بینی خود را به میزان قابل‌توجهی طولانی می‌کنید.

ادامه مطلب
جراحی بینی کج

هنگام خواب تکیه‌گاه هایی را در اطراف خود قرار دهید

به متقاضیانی که معمولاً در شب می‌چرخند توصیه می‌کنیم، فقط به پشت بخوابند. برای کمک به جلوگیری از چرخیدن، توصیه می‌کنیم اطراف خود بالشت بچینید. اگر با تمام تلاش‌هایتان پس از 7 روز همچنان بد می‌خوابید، روی یک صندلی بخوابید تا مطمئن شوید که تمام شب را ثابت می‌مانید.

استراحت کافی داشته ‌باشید

استراحت کافی در شش هفته اول پس از عمل بسیار مهم است؛ زیرا مجدداً پوست، استخوان‌ها و غضروف بینی شما باید در محل نهایی خود قرار گیرند و پس از برش و جابجایی بهبود پیدا کنند که این امر به انرژی احتیاج دارد. برای اطمینان از اینکه بدن شما انرژی کافی برای بهبود سریع خود را دارد، بین 7.5 تا 9 ساعت در شب بخوابید.

توصیه می‌کنیم زمانی که احساس خستگی می‌کنید به رختخواب بروید و زنگ ساعت را برای بیدار شدن در صبح تنظیم نکنید. استراحت کافی به‌میزان قابل توجهی دوره نقاهت عمل بینی را کاهش می‌دهد.

عمل به دستورات پزشک در دوره نقاهت عمل بینی

سبزیجات و پروتئین فراوانی را در برنامه غذایی خود بگنجانید

تغذیه شما در دوره نقاهت عمل بینی بسیار اهمیت دارد. از آنجایی‌که ممکن است بخواهید در روزهای بعد از عمل به رژیم‌غذایی خود اهمیتی ندهید، قبل از انجام عمل، یک برنامه غذایی تهیه کنید و غذاهای سالم تهیه کنید.

بسیار مهم است که وعده‌های غذایی شما برطبق سبزیجات رنگارنگ و پروتئین باشد. پروتئین مهم است؛ زیرا کلاژن پروتئینی است که پوست شما را سالم و قوی نگه‌می‌دارد. بدون این ماده مغذی، پوست شما مدت زمان بیشتری برای التیام و بهبود احتیاج دارد. سبزیجات رنگارنگ نیز مهم هستند؛ زیرا حاوی ریزمغذی‌های ضروری هستند که پوست، استخوان‌ها و غضروف شما برای بهبودی سریع به آن نیاز دارند.

از کمپرس سرد استفاده کنید

در طول 72 ساعت اول پس از عمل، ممکن است بخواهید از کمپرس سرد استفاده کنید تا التهاب را کاهش دهید. با این حال، باید مراقب باشید که کیسه یخ را مستقیماً روی بینی خود قرار ندهید. در عوض، آن را روی یکی از گونه‌های خود نگه‌دارید تا مطمئن شوید که به‌طور تصادفی هیچ‌یک از غضروف یا استخوان‌های بینی جابه‌جا نمی‌شوند.

استفاده از کمپرس سرد در دوره نقاهت عمل بینی

محیط را خنک نگهدارید

خنکی هوای محیط باعث کاهش دوره نقاهت عمل بینی می‌شود. این امر در طول سه‌تا چهار هفته اول پس از عمل بسیار مهم است، به همین دلیل شما نباید در تمرینات هوازی خیلی شدید شرکت کنید.

همچنین باید از خوردن کاسه‌های سوپ بخار پز، گرفتن دوش آب گرم، استراحت در اتاق بخار یا لذت بردن از یک سونا خشک خودداری کنید. هنگامی‌که حمام می‌کنید، مطمئن شوید که دوش ولرم می‌گیرید و دوش آب را بالاتر از سطح گردن نگه ندارید. غذاهایی بخورید که هم دمای اتاق یا سردتر هستند.

ادامه مطلب
عمل بینی چیست؟ + عکس و فیلم

فین نکنید

به یاد داشته باشید، در شش هفته اول پس از عمل حتی برای خارج‌کردن خون‌های خشک از بینی، نباید فین کنید. ممکن است در این مدت کمی احساس گرفتگی بینی داشته ‌باشید؛ اما باید در مقابل میل به فین کردن مقاومت کنید. اگر احساس می‌کنید که بینی شما مسدود شده‌ است، باید بدانید که این احساس ناشی از تورم بافت‌های بینی است و نه مخاط واقعی در سینوس‌ها.

اگر نمی‌توانید بر هوس فین کردن بینی خود غلبه کنید، از اسپری بینی نمکی برای مرطوب کردن مجرای بینی و کاهش تورم استفاده کنید. می‌توانید یک اسپری بینی سالین بخرید یا خودتان در خانه درست کنید. از طرف دیگر، می‌توانید با استفاده از کمپرس سرد روی یکی از گونه‌های خود، تورم را کاهش دهید.

احساس گرفتگی بینی پس از جراحی

از عینک استفاده نکنید

بسیار مهم است که در شش هفته اول پس از عمل از عینک زدن خودداری کنید. این به همان دلیلی است که نباید به پشت یا پهلو بخوابید. برای اطمینان از اینکه روند بهبودی را طولانی نمی‌کنید، باید از وارد کردن فشار به بینی خود اجتناب کنید.

اگر از عینک طبی استفاده می‌کنید، از اپتومتریست خود بخواهید که در طول دوره نقاهت برای شما لنز تجویز کند. اگر به‌علت آفتاب شدید از عینک آفتابی استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌جای آن از کلاه لبه‌دار استفاده کنید تا نور خورشید به چشمان شما برخورد نکند.

در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرید

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا مهم است از بینی خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. در وهله اول، قرار گرفتن در معرض اشعه UVC خورشید، تولید کلاژن را کند می‌کند و به کلاژن موجود در پوست آسیب می‌رساند که این امر روند بهبودی شما را کند می‌کند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد و احساس تورم و فشار بینی را تشدید کند.

نتیجه‌گیری

دوره نقاهت عمل بینی ممکن است در نگاه اول طولانی به نظر برسد. اما حتی اگر شش هفته طول بکشد، شما آزاد خواهید بود که در عرض پنج‌تا 14 روز به محل کار یا مدرسه بازگردید. به‌غیر از ثابت نگه‌داشتن فشار خون تا حد ممکن، اقدامات مراقبتی که در مطلب توضیح داده‌ایم را رعایت کنید که تا حد ممکن دوره نقاهت خود را کاهش دهید و بهترین نتیجه را از جراحی بینی بگیرید. توجه داشته باشید که نتیجه دلخواه شما از جراحی بینی تا حد زیادی به رعایت اقدامات مراقبتی در دوره نقاهت بستگی دارد. بنابراین، در انجام این اقدامات کوتاهی نکنید و روند درمان را جدی بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن