دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
تزریق کورتون بعد از عمل بینی

تزریق کورتون بعد از عمل بینی

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

عمل بینی یا رینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که به‌منظور رفع نواقص ظاهری بینی و بهبود مشکلات تنفسی انجام می‌شود و دوره نقاهت آن، شش ماه تا یک سال است. پس از این مدت، نتیجه نهایی جراحی بینی مشخص می‌شود. اما در برخی اوقات، ورم بینی تا چند ماه پس از جراحی علیرغم رعایت دستورالعمل های مراقبتی، برطرف نمی‌شود که پزشکان در این صورت تزریق کورتون را توصیه می‌کنند. تزریق کورتون بعد از عمل بینی، باعث کاهش ورم بینی می‌شود که در ادامه ساختار و تأثیر این ماده روی بینی را می‌خوانیم.

کورتون چیست و چرا به بینی تزریق می‌شود؟

در واقع کورتون نوعی چربی است که در بدن توسط کبد به‌طور طبیعی تولید می‌شود و ماده اولیه آن، کلسترول است. کورتون دارویی، به‌صورت مصنوعی ساخته می‌شود و کاربرد زیادی دارد. داروهای استروئیدی که به نام کورتون نیز مشهور هستند، پس از جراحی بینی برای موارد خاصی در دوره نقاهت به بینی تزریق می‌شوند. برخی از این کاربردها پس از جراحی بینی عبارتند از:

کاهش التهاب بینی پس از جراحی

بینی پس از جراحی، دچار التهاب و ورم می‌شود که برای کاهش این تورم، باید از دستورالعمل پزشک که شامل استفاده از چسب بینی یا اسپلینت است، به‌طور دقیق پیروی کرد. اما در برخی موارد، التهاب بینی علی‌رغم انجام دستورالعمل، بهبود نمی‌یابد. در این صورت، پزشک داروی استروئیدی را به بینی تزریق می‌کند که ورم را کاهش دهد.

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

جلوگیری از ایجاد اسکار

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی تنها برای کاهش ورم انجام نمی‌شود؛ بلکه یکی دیگر از موارد استفاده از این دارو، جلوگیری از ایجاد اسکار پس از جراحی بینی است. بسیاری از بیمارانی که بافت پوستی ضخیمی دارند، مستعد ایجاد اسکار هستند که در این صورت، به‌منظور پیشگیری از ایجاد اسکار داروی کورتون تزریق می‌شود. در نتیجه تزریق کورتون به بینی پس از جراحی، بینی بیمار بدون اسکار و با ظرافت دلخواه فرم خواهد گرفت.

ادامه مطلب
جراحی بینی گوشتی

درمان اسکار پس از جراحی بینی

در برخی اوقات افرادی که پوست ضخیمی دارند، پس از جراحی بینی دچار اسکار می‌شوند که در این صورت پزشک برای کاهش بافت اسکار یا بهبود کامل آن، به ناحیه بینی کورتون تزریق می‌کند.

زمان تزریق کورتون پس از جراحی بینی

زمان مناسب برای تزریق این دارو و نحوه انجام آن، بسیار مهم است. اگر کورتون بیش از حد تزریق شود، پوست ناحیه بینی را به‌شدت نازک می‌کند و یا باعث تغییر رنگ پوست این ناحیه می‌شود. بنابراین، میزان دقیق تزریق را پزشک شما تعیین می‌کند که با توجه به نظر دکتر، مدت زمان مناسب پس از جراحی بینی برای تزریق این دارو، 2 الی 4 ماه پس از جراحی است؛ زیرا در این مدت زمان تقریباً حجم زیادی از ورم بینی ناشی از التهاب پس از جراحی برطرف شده‌ است.

تزریق کورتون به بینی برای کاهش تورم بینی پس از جراحی

تعداد دفعات تزریق کورتون بعد از جراحی بینی در افراد متفاوت است؛ برخی از بیماران تنها با یک جلسه بهبود می‌یابند و برخی دیگر، به چند جلسه برای بهبودی و رفع کامل ورم بینی نیاز دارند.

آیا تزریق کورتون بعد از عمل بینی عوارض دارد؟

تزریق کورتون بعد از عمل بینی اگر تحت نظر و به توصیه پزشک انجام شود، عوارض جدی به‌دنبال نخواهد داشت و ورم و اسکار بینی را بهبود می‌بخشد. از عوارض این دارو می‌توان به کاهش ایمنی بدن اشاره کرد. همچنین، اگر این دارو بیش از حد تزریق شود، پوست ناحیه مورد نظر را نازک می‌کند. بنابراین، این نکته بسیار مهم است که تزریق این دارو، تحت نظر پزشک و با دوز معین و مناسب انجام شود. اگر پزشک تشخیص دهد که تورم بدون تزریق کورتون به بینی برطرف می‌شود، بهتر است به توصیه پزشک عمل کنید تا دچار عوارض این چنینی نیز نشوید. همچنین، ممکن است در اثر تزریق کورتون مواردی مانند افزایش اشتها و پرخوری و در موارد نادر، مشکلاتی مانند مشکلات بینایی، آب‌مروارید چشم، ضعیف شدن و از بین رفتن عضلات، کاهش جذب کلسیم و جلوگیری از استخوان سازی مشاهده شود.

ادامه مطلب
بهترین سن جراحی بینی چه زمانی است؟

مراقبت‌های پس از تزریق کورتون به بینی

پس از تزریق کورتون بعد از جراحی بینی، مراقبت‌های زیر توسط پزشکان توصیه می‌شود:

  • از بلند کردن اجسام سنگین بعد از تزریق کورتون بپرهیزید.
  • بعد از تزریق به‌منظور کمک به کاهش تورم، تا دو هفته از چسب بینی استفاده کنید.
  • بینی خود را لمس نکنید و فشار ندهید.
  • داروهای ضد التهاب مصرف نکنید.
  • سر خود را به‌مدت طولانی پایین نگیرید.
  • از کمپرس سرد در روزهای اول پس از تزریق کورتون استفاده کنید.
  • تا یک‌ماه از فعالیت ورزشی سنگین اجتناب کنید.
  • محکم فین نکنید و بینی را باد نکنید.

حدوداً یک هفته پس از تزریق کورتون، نتیجه تزریق مشخص می‌شود.

معمولاً تزریق کورتون در کدام قسمت بینی انجام می‌شود؟

معمولاً نوک بینی بیشتر از سایر نقاط دچار تورم پس از جراحی می‌شود؛ زیرا پوست این ناحیه ضخیم است. بنابراین، اغلب تزریق کورتون بعد از جراحی بینی در این ناحیه انجام می‌شود که تورم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 6 روز پس از تزریق کورتون نتیجه تزریق مشخص شده و بینی کوچک‌تر و خوش فرم تر دیده می‌شود. میزان تورم در نواحی مختلف بینی با توجه به جنس پوست، فرم بینی و سن بیمار می تواند متفاوت باشد.

پس از جراحی بینی چه نوع کورتون تزریق می‌شود؟

داروهای استروئیدی و به‌اصطلاح، داروی کورتون در انواع متفاوتی وجود دارد؛ مشهورترین آنها کورتیزون است اما این دارو بهترین داروی موجود برای تزریق به بینی نیست.  معمولاً برای کاهش تورم بینی پس از جراحی از داروهای دیگر استروئیدی مانند تریامیسنولون و متیل پردنیزولون استات استفاده می‌شود که از کورتون‌های مصنوعی به‌شمار می‌روند.

ادامه مطلب
بهترین جراح بینی در تهران

نتیجه‌گیری

تورم بینی پس از جراحی، از مشکلات رایج است که در برخی بیماران مشاهده می‌شود. اغلب تا دو ماه پس از جراحی این تورم تا حد زیادی بدون اقدام خاصی و تنها با رعایت دستورالعمل پزشک، کاهش می‌یابد؛ اما در برخی موارد مشاهده شده که تورم پس از این مدت از بین نرفته است و بیماران از ظاهر بینی خود ناراضی هستند. در این موارد پزشک تزریق کورتون را توصیه می‌کند؛ تزریق کورتون بعد از جراحی بینی تا حد زیادی ورم بینی را کاهش می‌دهد و از ایجاد اسکار نیز جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که این‌کار باید تحت نظر پزشک انجام شود و دوز مناسب تزریق را نیز پزشک تعیین می‌کند؛ در غیر اینصورت ممکن است دچار عوارض جدی و گاه جبران ناپذیری شوید.

سؤالات متداول

آیا تزریق کورتون بعد از جراحی بینی درد دارد؟

درد تزریق کورتون به بینی مانند هر گونه تزریق دیگر است، اما پس از تزریق دردی نخواهید داشت.

تمام افراد پس از جراحی بینی باید کورتون تزریق کنند؟

خیر. لزوم تزریق کورتون بعد از جراحی بینی را پزشک مشخص می‌کند؛ در برخی بیماران ورم پس از دو الی چهار ماه خودبه‌خود از بین می‌رود و در برخی دیگر تزریق کورتون انجام می‌شود.

پس از تزریق کورتون به بینی نباید ورزش کنیم؟

حداقل تا یک‌ماه از ورزش‌های سنگین بپرهیزید.

پس از تزریق کورتون به بینی باید از چسب بینی استفاده‌ کرد؟

چسب بینی به‌منظور کمک به کاهش تورم و جلوگیری از تغییر فرم بینی استفاده می‌شود؛ معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند پس از تزریق کورتون تا حداقل دو هفته از چسب بینی استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن