دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
ورم بینی بعد از عمل

انواع ورم بینی بعد از عمل

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

بعد از هر نوع جراحی بروز ورم، کبودی و زخم در ناحیه عمل کاملاً طبیعی است. بعد از جراحی، شخص دچار تورم و کبودی در صورت و بینی می‌شود.‌ علت اصلی این تورم، فشار ناشی از جراحی و واکنش طبیعی بدن نسبت به تغییرات است. در این مطلب انواع ورم بینی بعد از عمل و علت‌های ایجاد ورم را به‌طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. میزان ورم بینی بعد از عمل و نحوه درمان سریع‌تر آن نیز عواملی هستند که هر شخصی پیش از اقدام به جراحی باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

علل اصلی ورم بینی بعد از جراحی چیست؟

پیش از آنکه انواع ورم بینی و راه‌های رفع آن را بررسی کنیم، بهتر است به بررسی علت ایجاد ورم بعد از جراحی بپردازیم. به‌طور کلی سه عامل باعث ایجاد ورم در بینی می‌شوند، که شامل موارد زیر هستند:

  1. علت اول مربوط به واکنش سیستم‌ایمنی بدن نسبت به زخم‌ها و فشار ایجاد شده در پوست است. سیستم‌ایمنی بدن برای رفع زخم‌های وارد شده واکنش نشان‌ می‌دهد و این موضوع باعث ایجاد تورم خواهد شد.
  2. دلیل دوم به تغییر شکل بینی بعد از عمل ارتباط دارد. به‌دلیل آنکه فرم و حالت بینی بعد از عمل تغییر می‌کند، بدن سعی بر مقابله با این تغییر دارد و تا مدتی بینی متورم باقی می‌ماند تا بدن به این تغییر عادت کند.
  3. دلیل سوم، فیبروز پوست است. پس از پایان جراحی پوست و بافت‌های بینی به‌وسیله فیبروز که رشته‌هایی چسبنده تولید می‌کند، به یکدیگر متصل می‌شوند. اگر بافت و رشته‌های تولید شده بیش از حد باشد، بینی متورم خواهد شد.
  4. بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای و جراحی بینی توسط پزشک بی‌تجربه نیز در بروز ورم بعد از عمل مؤثر هستند.
ادامه مطلب
سوهان بینی بعد از جراحی چگونه انجام می‌شود؟

با 5 نوع ورم بینی بعد از عمل آشنا شوید

انواع ورم بینی بعد از عمل به 5 دسته تقسیم می‌شوند که بیشتر آن‌ها پس از گذشت زمان رفع خواهند شد. در ادامه با انواع ورم بینی آشنا شوید.

ورم بینی بعد از عمل انواع مختلفی دارد که اکثر آن‌ها با گذشت زمان و مراقبت رفع می‌شوند

تورم در پوست

در حین جراحی ناحیه پوست بینی از آن جدا می‌شود. به همین دلیل در دوره ریکاوری و نقاهت مایع بین سلولی در این ناحیه افزایش پیدا می‌کند و پوست به‌منظور رفع زخم‌ها دچار التهاب می‌شود. این التهاب کاملاً طبیعی است و پس از سه ماه به‌طور کامل رفع می‌شود. تورم پوست در جراحی بینی با فرم گوشتی بیشتر خواهد بود.

ورم کاذب

ورم کاذب، یکی دیگر از انواع ورم است که مدت‌ زمان رفع کامل آن نسبت به انواع دیگر طولانی‌تر خواهد بود. دلیل آن تغییر ناگهانی در فرم بینی است و حدود یک‌سال زمان می‌برد تا به‌طور کامل رفع شود. هرچه بینی جراحی‌شده بزرگ‌تر باشد، تورم کاذب نیز بیشتر خواهد بود.

تورم اولیه

ورم اولیه نیز یکی از انواع ورم بینی بعد از عمل است که در اثر جراحات ناشی از جراحی ایجاد می‌شود. میزان این تورم به خود فرد، نوع عمل، ظرافت در برش و جراحی توسط پزشک و نوع بینی شخص بستگی دارد. معمولاً تا یک الی دو ماه تورم اولیه رفع خواهد شد.

ورم فیبروز

پس از جراحی بینی، پوست به ‌منظور ترمیم بافت‌های برش داده‌ شده، ماده‌ای به‌نام فیبروز تولید می‌کند. فیبروز اضافی که در این ناحیه تولید می‌شود، باعث تورم در بینی خواهد شد. ورم فیبروز بیشتر در جراحی بینی گوشتی دیده‌ می‌شود و با اقداماتی توسط پزشک رفع خواهد شد. بنابراین انتخاب پزشک مناسب برای جراحی بینی بسیار مهم و حیاتی است.

ادامه مطلب
عمل بینی چیست؟ + عکس و فیلم

ورم به ‌دلیل تجمع مایعات

پس از جراحی، پوست بینی باید روی فرم جدید آن شکل بگیرد و قالب ببندد. این موضوع باعث تجمع مایعات زیر پوست بینی می‌شود که میزان و شدت آن در هر شخص متفاوت است. اگر پوست خود شخص ضخیم باشد، این تورم شدیدتر خواهد بود.

چگونه می‌توان از بروز انواع ورم بینی بعد از عمل جلوگیری کرد؟

ورم بینی بعد از عمل طبیعی است و پس از مدتی رفع خواهد شد. اما با به‌کارگیری راهکارهایی می‌توان میزان این ورم را کنترل کرد و حتی درصد رخ دادن آن را به صفر رساند. راهکارهای زیر برای جلوگیری از ورم بینی مؤثر هستند.

  • مهم‌ترین راهکار که از بروز مشکلات مختلف بعد از عمل بینی جلوگیری می‌کند، انتخاب پزشک مجرب و با دانش کافی است. در انتخاب پزشک دقت کافی داشته ‌باشید.
  • علاوه بر پزشک، در انتخاب کلینیک جراحی نیز دقت کنید. کلینیک معتبر دارای امکانات کافی است و بهترین عملکرد را در زمینه جراحی زیبایی خواهد داشت.
  • مراقبت‌های قبل از جراحی را جدی بگیرید. این مراقبت‌ها تا حد زیادی به جلوگیری از ورم بینی کمک خواهند کرد. مثلاً عدم مصرف الکل و دخانیات یا برخی داروها
  • پس از جراحی، به‌منظور کاهش عوارض جانبی به توصیه‌های پزشک خود به‌خوبی عمل کنید و از انجام هر کاری که موجب تشدید ورم بینی می‌شود خودداری کنید.

با رعایت نکات ساده بعد از جراحی بینی، تورم آن را به حداقل برسانید

ورم بینی بعد از جراحی تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

حدود یک هفته بعد از جراحی بینی، گچ آن برداشته می‌شود و بینی متورم به نظر می‌آید. این تورم کاملاً طبیعی است و در هفته دوم کاهش زیادی پیدا می‌کند. البته تا 3 الی 4 ماه بعد از عمل، بینی همچنان متورم به نظر می‌رسد و حدود یک‌ سال زمان لازم است تا این ورم به‌ صورت کامل رفع و شکل نهایی بینی مشخص شود.

ادامه مطلب
جراحی بینی گوشتی

با کمپرس آب سرد انواع ورم بینی بعد از عمل را کنترل کنید

در دوره نقاهت پس از جراحی بینی، با رعایت برخی نکات و انجام کارهایی ساده می‌توانید ورم بینی را به ‌صورت چشمگیری کاهش دهید. مثلاً هنگام خواب، با بالش اضافی، سر را بالاتر از بدن قرار دهید. همچنین استفاده از کمپرس آب سرد را فراموش نکنید. در 48 ساعت اول بعد از جراحی، استفاده از کمپرس یخ موجب کاهش التهاب، ورم و کبودی می‌شود. برای ساخت کمپرس سرد می‌توانید از یخ‌های خرد شده درون پلاستیک استفاده‌ کنید و یا آن را به‌صورت آماده بخرید.

استفاده از کمپرس یخ و مراقبت‌های دیگر باعث رفع سریع‌تر تورم بینی خواهد شد

جمع ‌بندی

ورم بینی یکی از عارضه‌های طبیعی بعد از جراحی است. در این مطلب انواع ورم بینی بعد از عمل، علت ایجاد آن‌ها و راهکارهایی ساده برای کاهش چشمگیر ورم بینی را برسی کردیم. اگر قصد جراحی بینی دارید، بهتر است با اقداماتی که باید در دوره نقاهت انجام دهید به‌خوبی آشنا شوید. این اقدامات تا حد زیادی باعث کوتاه شدن دوره ریکاوری و دریافت نتیجه نهایی بهتر خواهند شد. البته قبل از هر اقدامی، با انتخاب پزشک متبحر و کلینیک معتبر، از بروز هر نوع مشکلی جلوگیری کنید. دکتر جواد رحمتی دارای فوق‌تخصص در زمینه جراحی بینی و پلاستیک و با داشتن سال‌ها تجربه در حیطه جراحی زیبایی و ترمیمی، به‌عنوان یکی از بهترین‌ها جراحان بینی شناخته می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن