دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

بعد از جراحی بینی همه افراد دچار کبودی و زخم در ناحیه جراحی می‌شوند. بهبودی این زخم‌ها از دو هفته تا یک‌ماه زمان می‌برد. البته رعایت بسیاری از نکات پس از جراحی، به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و دستیابی به نتیجه بهتر کمک شایانی می‌کند.

یکی از این نکات، نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی است. 8 ساعت خواب مفید در شبانه‌روز برای افرادی که به‌تازگی عمل بینی داشته‌اند، موجب ترمیم سریع‌تر بافت‌های ناحیه جراحی و رفع سریع کبودی ها و زخم‌های آن‌ها می‌شود.

اگر شما هم قصد جراحی بینی دارید و نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی یکی از دغدغه‌های شما است، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آیا خوابیدن پس از جراحی بینی باعث تسریع روند بهبودی می‌شود؟

پس از جراحی بینی، بدن و به‌خصوص بافت‌های آسیب‌دیده به ریکاوری و بهبود نیاز دارند. به همین دلیل در هفته‌های اول، بیمار باید از فعالیت‌های بدنی خودداری کند و حداقل هشت ساعت در روز بخوابد.

زمان خواب، بدن خون بیشتری را به بافت‌های آسیب‌دیده می‌رساند. این خون اضافی دارای مواد مغذی و اکسیژن زیادی است که موجب رفع سریع‌تر زخم‌ها و کبودی ها می‌شود.

به همین دلیل واجب است که در روزهای ابتدایی پس از عمل، بیمار زمان بیشتری را به خواب و استراحت اختصاص دهد.

طرز صحیح خوابیدن پس از عمل بینی چگونه است؟

اکنون که فهمیدیم چرا داشتن خواب کافی پس از عمل بینی حائز اهمیت است، به این نکته بپردازیم که نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی چگونه باید باشد. به‌طور کلی بیمار پس از جراحی بینی، باید نکات زیر را در رابطه با نحوه صحیح خوابیدن در نظر داشته‌باشد.

ادامه مطلب
لیفت شقیقه، ابرو و پیشانی

به پشت بخوابید

در طول دوره ریکاوری، از خوابیدن روی شکم یا پهلو که باعث ایجاد فشار به بینی می‌شود، خودداری کنید. زیرا فشار به بینی موجب تغییر نتیجه جراحی خواهد شد. بهترین حالت خوابیدن پس از جراحی بینی طاق‌باز یا خوابیدن به پشت است. این موضوع باعث گردش بهتر خون در ناحیه سر و بینی خواهد شد.

تنها بخوابید

بهتر است در دوره ریکاوری به‌تنهایی بخوابید و محل مناسبی را برای خواب انتخاب کنید. این موضوع احتمال برخورد دست و اشیا به بینی شما را به حداقل می‌رساند.

با رعایت نکاتی ساده هنگام خواب بعد از عمل، باعث بهبود سریعتر زخم ها و دریافت نتیجه نهایی بهتر شوید

سر بالاتر از بدن باشد

علاوه بر آنکه به پشت می‌خوابید، تخت خوابی با ارتفاع بالا را برای خواب انتخاب کنید. همچنین بالشتان را در شیب به‌سمت بالا قرار دهید. و از گذاشتن بالش‌های بیش از حد نرم در زیر سر خودداری کنید.

کافئین ننوشید

پس از جراحی به‌دلیل درد و ناراحتی‌های ناشی از عمل، خوابیدن دشوار خواهد شد. به همین دلیل بهتر است با مصرف کافئین به بی‌خوابی بیشتر خود کمک نکنید. خصوصاً قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید و جای آن دمنوش‌های آرامش‌بخش بنوشید.

از کمرپس یخ استفاده‌کنید

استفاده از کمپرس یخ پیش از خواب، باعث تسریع در روند بهبودی و رفع کبودی‌های ناشی از جراحی و کاهش درد می‌شود، به همین دلیل حتماً در روزهای اول بعد از عمل بینی، از کمپرس یخ قبل از خواب استفاده‌کنید.

از دیگران کمک بگیرید

در روزهای اول جراحی، پس از بیدار شدن از افراد دیگر کمک بخواهید زیرا به‌دلیل ضعف در بدن ممکن است دچار سرگیجه و از دست دادن تعادل خود شوید. همچنین از کشیدن پتو و سایر اجسام روی صورت خود، خودداری کنید.

ادامه مطلب
آشنایی با لیپوساکشن غبغب و چگونگی انجام آن

قبل از اقدام به جراحی با نکات مربوط به نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به خوبی آشنا شوید

پیش از اقدام به جراحی بینی عادات خوابیدن خود را تغییر دهید

بسیاری از افراد عادت دارند که به پهلو یا روی شکم بخوابند، این افراد پس از جراحی بینی، خصوصاً در هفته اول دچار مشکلات زیادی خواهند شد و حتی ممکن است به‌دلیل عادات خود موجب اختلال در روند بهبودی و نتیجه نهایی شوند. به همین دلیل لازم است که پیش از جراحی زمانی را به تغییر عادات خود اختصاص دهید. ا

برای آنکه به پشت بخوابید و به پهلو یا روی شکم نچرخید، از بالش هایی زیر بازو یا زانو استفاده‌کنید و زمانی که متوجه شدید در حال چرخش هستید، سریعاً حالت خود را تغییر دهید.

چرا هنگام خواب پس از جراحی بینی، سر باید بالاتر از بدن قرار گیرد؟

در چند روز اول بعد از جراحی به‌دلیل خونریزی‌های ناشی از جراحی و تجمع مایعات در بینی، صورت و بینی متورم می‌شوند که کاملاً طبیعی است و پس از پایان دوره نقاهت رفع می‌شود. البته رعایت نکات لازم مثل قرار دادن سر بالاتر از بدن هنگام خواب به بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند. زمانی که سر بالاتر از بدن باشد، مایعات اضافی از بینی و صورت خارج می‌شوند. در واقع هنگامی‌که شما در حالت ایستاده و بیدار هستید، این اتفاق به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد. اما در زمان خواب، لازم است با قرار دادن بالش اضافی زیر سر به خروج مایعات اضافی از بینی کمک کنید. بهترین زاویه سر هنگام خواب، 45 درجه بالاتر از بدن است.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی تا چه مدت پس از جراحی باید رعایت شود؟

به‌طور کلی خوابیدن به پشت مزیت‌هایی مثل کاهش چین و چروک صورت دارد، اما اگر می‌خواهید پس از جراحی بینی طبق روال سابق بخوابید، لازم است این‌کار را پس از هفته اول انجام دهید. البته این زمان به روند دوره نقاهت شما بستگی دارد. اگر دوره نقاهت بیشتر از یک هفته طول بکشد، همچنان از خوابیدن به پهلو خودداری کنید. یا اگر پس از خوابیدن به پهلو احساس ناراحتی در بینی خود کردید، تا پایان روند کامل بهبودی همچنان به پشت بخوابید.

ادامه مطلب
جراحی ابدومینوپلاستی - مزایا، معایب و خطرات آن

 افرادی که در دوره ریکاوری، روش صحیح خوابیدن را رعایت می‌کنند، به نتیجه ای بهتر از جراحی خواهند رسید

جمع‌بندی

جراحی بینی به‌ منظور زیبایی یا با هدف درمانی در سال‌های اخیر بسیار متداول شده‌است. قطعاً همه افراد پس از صرف هزینه و زمان برای جراحی بینی به‌دنبال کسب بهترین نتیجه هستند. علاوه بر آنکه مهارت پزشک در دستیابی به بهترین نتیجه جراحی بینی موضوعی بسیار مهم و اساسی است، رعایت نکاتی در دوره نقاهت نیز باعث تسریع در روند بهبود و دستیابی به نتیجه‌ای بهتر می‌شود.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی، یکی از نکات مهمی است که در این مطلب به بررسی آن پرداختیم. با یادگیری صحیح نحوه خوابیدن، به رفع کبودی ها و کوتاه شدن دوره نقاهت خود کمک کنید.

دکتر جواد رحمتی فوق تخصص جراحی پلاستیک ، به شما کمک می‌کند تا علاوه بر داشتن بهترین جراحی با نکات قبل و بعد از عمل نیز به‌خوبی آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن