دکتر جواد رحمتی

دکتر جواد رحمتی
Search
Close this search box.
لیپوساکشن شکم و پهلو

لیپوساکشن شکم و پهلو

خلاصه محتوا ( کلیک کنید )

لیپوساکشن شکم و پهلو

تناسب اندام یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش اعتماد به نفس است. استفاده از رژیم غذایی مناسب و انجام منظم و روزانه ورزش‌های هوازی و مقاومتی دو بخش مهم برای تناسب اندام هستند. افزایش سن، ژنتیک و زایمان می‌تواند تناسب اندام شما را از بین ببرد.

از سوی دیگر، مشغله و مشکلات زندگی سبب شده که اغلب ما زمان کافی برای انجام تمرینات ورزشی نداشته باشیم. با این حال، روش ساده‌تری برای برخورداری از اندام ایده‌آل وجود دارد. لیپوساکشن شکم و پهلو علاوه بر این که چربی اضافی در ناحیه شکم یا پهلو را تخلیه می کند، فرم و حالت مناسبی به اندام شما می‌دهد. نداشتن اطلاعات کافی در مورد این روش جراحی سبب شده که برخی تصور کنند این روش خطرناک است. ما سعی کرده‌ایم در این مطلب به بررسی همه‌جانبه لیپوساکشن، مزایا مراقبت‌های بعد از عمل و عوارض احتمالی آن بپردازیم.

حذف چربی اضافی ناحیه شکم و پهلو با لیپوساکشن

آشنایی با لیپوساکشن شکم

لیپوساکشن شکم یکی از روش‌های جراحی است که می‌توان با انجام آن چربی‌های اضافی ناحیه شکم را از بین برد و تناسب و فرم بهتری در حالت بدن ایجاد کرد. شکم ناحیه‌ای مستعد تجمع چربی‌های اضافی بدن است. اضافه وزن، زایمان، زمینه وراثت، عدم تحرک و ابتلا به برخی بیماری‌ها افزایش و تجمع چربی در ناحیه شکم را به دنبال دارد. در برخی موارد، پیروی از رژیم‌های غذایی بسیار سخت و انجام تمرینات سنگین نیز در از بین رفتن چربی‌های اضافی موثر نیستند. در چنین مواردی، استخراج چربی ناحیه شکم تنها راه برای ایجاد فرم ایده‌آل در بدن است.

لیپوساکشن شکم و پهلو تنها برای آن دسته از افرادی توصیه می‌شود که وزن مناسبی داشته و از فرم بدنی خود رضایت دارند. اما به دلیل عدم تحرک یا رژیم غذایی با تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو مواجه شده‌اند. اگر شما به چاقی مفرط دچار هستید، استفاده از این روش جراحی برای حل مشکل شما مناسب نیست. اگر شکم و پهلوی شما خاصیت جمع‌شوندگی یا الاستیسیته خود را از دست داده است باید در کنار این عمل، لیفت پوست نیز انجام شود. در بسیاری موارد این دو جراحی به‌صورت همزمان و به عنوان مکمل یکدیگر انجام می‌شود و برای نتیجه بهتر باید مراقبت‌های لازم هر دو جراحی را بدانید آنها را اجرا کنید.

چه افرادی کاندید مناسبی برای لیپوساکشن هستند؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد افرادی که زندگی سالمی دارند، از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کرده و یک رژیم غذایی مناسب را دنبال می‌کنند، BMI کمتر از 30 دارند. احتمال ابتلای این دسته از افراد به بیماری‌های جسمی و روانی بسیار کم است. اگر وزن این گروه از افراد حداقل به مدت 6 ماه ثابت بوده و تغییر نداشته باشد می‌توان آنها را کاندید مناسبی برای لیپوساکشن شکم و پهلو دانست.

ادامه مطلب
هزینه جراحی زیبایی گوش برجسته

جالب است بدانید افرادی که به اختلال بدشکلی بدن یا BDD مبتلا هستند علاقه زیادی دارند که برای تناسب اندام از روش حذف چربی اضافی بدن استفاده کنند. اما این دسته از افراد کاندید مناسبی برای لیپوساکشن محسوب نمی‌شوند. حدود 7 تا 16 درصد از افرادی که متقاضی جراحی زیبایی به این اختلال مبتلا هستند. اختلال BDD سبب می‌شود که آنها همیشه از نتیجه عمل خود ناراضی باشند. در نتیجه، پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک قبل از جراحی باید از طریق آزمایشات مختلف و مشاوره‌های لازم از سلامت جسمی و روانی فرد اطمینان حاصل کند.

لیپوساکشن برای افرادی با BMI حدود 30 مناسب است

مشاوره قبل از عمل لیپوساکشن شکم و پهلو

اغلب افرادی که برای لیپوساکشن پهلو یا شکم به پزشک مراجعه می‌کنند، اطلاعات کافی درباره نحوه عمل و نتایج آن دارند. به همین دلیل، ممکن است انتظارات آنان غیرواقعی باشد. پزشک موظف است که در جلسه یا جلسات مشاوره قبل از عمل، انتظار بیمار را به واقعیت نزدیک کند. در این جلسه، توضیح درباره مراقبت‌های بعد از عمل و عوارض احتمالی لیپوساکشن شکم و پهلو ضروری است.

متقاضی باید کاملا معاینه شده و مناطقی که توده‌های چربی در آنجا جمع شده با دقت تعیین شود. پس از آن، پزشک باید سوابق پزشکی و جراحی های احتمالی متقاضی و افراد خانواده او را بررسی کند. اگر فرد کاندید مناسبی برای این جراحی بود پزشک باید سایر موارد را به‌صورت کاملا شفاف برای او توضیح دهد. در این مرحله، عکسبرداری و سونوگرافی از محل‌های تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو الزامی است.

قبل و بعد از لیپوساکشن افزایش مصرف آب و مایعات را در برنامه قرار دهید

نحوه عمل لیپوساکشن

قبل از آغاز عمل در محل‌هایی که باید چربی‌های اضافی استخراج شود، نقاشی‌های لازم کشیده می‌شود. این جراحی معمولا با استفاده از بیهوشی کامل انجام خواهد شد. پزشک در محل‌های تعیین شده چند برش کوچک ایجاد کرده و از طریق دستگاه لیپوساکشن چربی اضافی را استخراج می‌کند پس از استخراج کامل چربی با استفاده از پانسمان فشاری برش‌ها مسدود می‌شوند.

این جراحی دوره بستری بسیار کوتاهی دارد و فرد همان روز مرخص می‌شود. در اغلب موارد بخیه‌های جذبی برای پوشاندن محل برش‌ها بکار می‌رود. در نتیجه، متقاضی مجبور نیست برای برداشتن نخ‌های بخیه به کلینیک مراجعه کند. اما توجه داشته باشید اگر بنا به تشخیص پزشک از بخیه‌های غیرجذبی در مرحله پانسمان لیپوساکشن شکم و پهلو استفاده شد، بعد از چند روز برای کشیدن بخیه‌ها به کلینیک مراجعه کنید.

ادامه مطلب
جراحی لیفت سانترال لب و نکات مهمی که در مورد آن نمی‌دانید!

مراقبت‌های بعد از عمل

برای اینکه به نتیجه دلخواه از لیپوساکشن دست پیدا کنید، آشنایی با مراقبت‌های بعد از عمل ضرری است.

لیپوساکشن با حذف چربی به تناسب اندام شما کمک می‌کند

از گن‌های مخصوص استفاده کنید

اگر لیپوساکشن شکم انجام داده‌اید، باید از کن مخصوص استفاده کنید. طراحی خاص این نمونه گن‌ها به محافظت از بانداژ، تخلیه خونابه‌ها، رفع سریع کبودی و تورم ناشی از عمل کمک می‌کند. دستور استفاده از این گن‌ها را از پزشک معالج خود بپرسید فراموش نکنید که هنگام حمام یا دوش گرفتن حتما گن‌ها را باز کنید.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

انجام عمل استخراج چربی اضافی سبب می‌شود بدن فرد با کمبود آب مواجه شود. بنابراین، توصیه می‌شود که پس از انجام عمل حتما مصرف مقدار کافی آب را در برنامه غذایی خود قرار دهید. کاهش میزان آب بدن سبب افزایش میزان نمک و املاح در بدن خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید افزایش نمک، تورم را افزایش می‌دهد. پس باید به مدت دو هفته مصرف آب و مایعات را افزیش دهید و پس از عمل لیپوساکشن شکم و پهلو مصرف نمک را از برنامه غذایی حذف کنید.

آناناس یکی از میوه‌های غنی از ویتامین ث بوده و در تسریع بهبود زخم، کبودی و تورم موثر است.

برای جلوگیری از بروز یبوست در این دوره سعی کنید مصرف فیبر، سبزیجات و میوه‌ها را افزایش داده و مصرف مواد حاوی کربوهیدرات و نشاسته را به حداقل برسانید.

 بعد از عمل با احتیاط بخوابید

اگر لیپوساکشن انجام داده‌اید، سعی کنید در این دوره با احتیاط بیشتری بخوابید تا فشاری به محل جراحی و زخم‌ها وارد نشود. بهترین حالتی که می توانید برای خواب در این دوره انتخاب کنید خوابیدن به پشت است. اگر عادت دارید روی پهلو یا شکم بخوابید، بهتر است این عادت را تا بهبودی کامل زخم‌های عمل فراموش کنید.

استراحت کامل داشته باشید

پس از لیپوساکشن شکم یا پهلو حتما استراحت کامل داشته باشید و سعی کنید در فواصل کم پیاده‌روی سبک و آرام را در برنامه خود قرار دهید. رابطه‌ای مستقیم بین بی‌تحرکی و لخته شدن خون وجود دارد، پس برای جلوگیری از کبودی و لختگی خون بعد از عمل به اندازه کافی تحرک داشته باشید. اما هیچ فشاری به نواحی عمل وارد نکنید. انجام هر نوع فعالیت ورزشی سنگین تا زمانی که پزشک معالج شما تشخیص ندهد ممنوع است. تا زمانی که دوره نقاهت تمام نشده از بلند کردن و جابه‌جایی اجسام سنگین خودداری کنید.

ادامه مطلب
آشنایی با لیپوساکشن غبغب و چگونگی انجام آن

از مصرف دخانیات پرهیز کنید

مصرف دخانیات سبب تنگ شدن عروق می‌شود. در نتیجه، فرایند خون‌رسانی به بافت‌ها مختل شده و قسمت‌های مختلف بدن با کمبود اکسیژن مواجه خواهند شد. این فرایند مانع از ترمیم و بهبود بافت‌ها می‌شود. پس جدا در این دوران از مصرف این مواد خودداری کنید.

مصرف داروهای ضدانعقاد و نوشیدنی الکلی را فراموش کنید

مصرف داروهایی مانند وارفارین و آسپرین سبب اختلال در فرایند انعقاد خون می‌شود و پیامد آن بروز خونریزی است. متخصصین توصیه می‌کنند تا زمان بهبودی کامل زخم‌ها از مصرف این داروها خودداری کنید. عامل دیگری که می تواند در نتایح عمل لیپوساکشن شکم و پهلو تاثیر منفی دارد، نوشابه و مشروبات الکلی است. این نوشیندنی‌ها ریسک خونریزی را افزایش داده و سبب تاخیر بهبودی زخم‌ها می‌شود.

 عوارض احتمالی لیپوساکشن شکم و پهلو

احتمال بروز عارضه در عمل لیپوساکشن شکم و پهلو بسیار کم و در حدود 7 درصد است. شایع‌ترین عارضه این جراحی ایجاد ناهمواری در شکم بیماران است. عواملی مانند سن بالا، BMI بالا، ساکشنی با حجم بالای 5000 سی سی در یک مرحله و چاقی مفرط احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.

پزشک محل‌های استخراج چربی را قبل از عمل لیپوساکشن تعیین می‌کند

سخن پایانی

تناسب اندام در زیبایی ظاهری و افزایش اعتماد به نفس فرد برای حضور در اجتماع ضروری است. برای آنکه تناسب اندام خود را حفظ کنید، باید از یک رژیم غذایی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز برای بدن داشته باشید و ورزش منظم را فراموش نکنید. با این حال، ممکن است دغدغه زندگی فرصت کافی برای ورزش را فراهم نکند. در چنین مواردی ممکن است با تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو مواجه شوید.

اگر فرم بدنی شما کاملا ایده‌آل است و تنها با تجمع توده چربی در این ناحیه‌ها مواجه هستید، انجام جراحی لیپوساکشن شکم و پهلو برای شما بهترین روش است. این روش به بستری نیاز ندارد اما با بیهوشی کامل انجام می‌شود. افزایش مصرف مایعات، پرهیز از مصرف نمک، داروهای ضد انعقاد خون، دخانیات و مشروبات الکلی برای دستیابی به نتیجه عالی بعد از عمل ضروری است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر رحمتی

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی
دانشیار و هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی تهران
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات پربازدید

خبرنامه

هفته نامه جراحی زیبایی دکتر جواد رحمتی

به بالای صفحه بردن